Søgning på: det moderne gennembrud noveller. Resultater: 15761 til 15780 af 27490
-
Overanalysering
ForumindlægKan forfatterne virkelig have tænkt lige så meget over deres noveller/romaner, som vi analyserer dem? Drager vi ikke nogle gange nogle konklusioner ud fra ting forfatteren slet ikke tænkte over da han/hun skrev? Jeg synes personligt det er ret spændende at analysere, men nogle gange synes jeg ogs... -
Dansk eksamen prøveform B.
ForumindlægKære læser, Jeg sider og skal have dansk eksamen om en månedes tid. I min klasse, skal vi have prøveform B. Prøveform B, er hvor man har en månede til at forberede sig. Hver elev skal trække sin fordybelsesområde. jeg træk Ungdomsliv og ungdomsproblemersom mit fordybelsesområde. ... -
Overgangen fra barn til voksen dansk eksamen
ForumindlægHej, jeg har trukket emnet 'overgangen fra barn til voken' til min mundtlige dansk eksamen, men er helt på bar bund på hvad jeg skal vælge. Jeg ville fortrække hvis det var et digt eller en kort novelle, men et billede eller kortfilm osv. kan også bruges. Jeg håber virkelig på noget hjælp... -
Hjælp
ForumindlægNogen der vil hjælpe mig med at svar på de spørgsmål til teksten? pllz hjælp mig!!! - Teksten er har jeg sat som en fil 1. Hvor og hvornår foregår handlingen? 2. Beskriv værkejerens personlighed. 3. Beskriv forholdet imellem rig og fattig. 4. Hvor ligger synsvinklen, og hvilke synspunkter og ho... -
Kroppen og forfængelighed
ForumindlægYesyes.. Nu er det sådan at jeg har trukket Kroppen og Forfængelighed som fordybelsesområde i dansk i 10. klasse, men jeg er fuldstændig på bar bund, mht hvad jeg skal gå op i.. Jeg vil gerne op i lyrik, så jeg skal altså finde et digt eller en sangtekst som omhandler Kroppen og Forfængeli... -
"huset" ét spørgsmål *haster*
Forumindlægjeg sidder og analyserer Steen Langstrups novelle "huset" jeg har ét spørgsmål .. rotterne i kælderen der spiser jeg fortælleren .. kan det være et symbol på stoffer? til sidst får hun at vide at hun aldrig kan forlade huset fordi hun blev fortæret af rotterne. men kan det være et sym... -
ULYKKEN - nogen med analyse?
ForumindlægLige i denne tid, skal vi til at skrive vores 2g-opgave på skolen. Jeg har valgt at skrive om ekspressionismen og herefter analysere ulykken skrevet af Tom Kristensen. Jeg ville høre om der var nogen der sad inde med gode notater/analyser af den pågældende tekst, da jeg er meget i tvivl om hvor... -
Hjælp, jeg kan ikke finde må en indledning? Har du en ide?
ForumindlægHej. Jeg skal skrive en novelle med temaet, fra barn til voksen. Hvor barnet gerne vil have et job og tror at det er så let. Barnet finder ud af at det faktisk kræver et ansvar. Det skal skrives i jeg form og jeg kan simpelthen ikke komme på en indledning, jeg aner ikke hvordan den skal starte? H... -
Hjælp! Jeg kan ikke finde på en indledning
ForumindlægHej. Jeg skal skrive en novelle med temaet, fra barn til voksen. Hvor barnet gerne vil have et job og tror at det er så let. Barnet finder ud af at det faktisk kræver et ansvar. Det skal skrives i jeg form og jeg kan simpelthen ikke komme på en indledning, jeg aner ikke hvordan den skal starte? H... -
Eksplicit og Implicit
ForumindlægJeg er ved at skrive min DHO om noveller. Et af mine fokuspunkter er fortællerteknikker, så jeg har fundet materiale frem, der er blevet brugt i danskundervisningen. I dette materiale står der om den eksplicitte og den implicitte fortæller: "Den fortæller som man kan se i teksten, er den ... -
Prøveform A
ForumindlægHej, på min skole har vi åbenbart prøveform A i dansk. Vil bare gerne vide, om det fx. er sådan, at jeg går ind og trækker noget fx. digt, novelle, magasinblad, billede mm. og derefter får tid til at analysere det i 40 min? OG- vi har fået et par analysemodeller fra vores lærer, men er det så m... -
hjælp til eksamen.
ForumindlægDet er midt i eksamstid for mig, og jeg har brug for hjælp! Der findes jo: Kort film, lang film, novelle film, osv? Hvordan kan man se at det er fx. er en kort film? Når det er til undervisnings brug. Essays? Jeg har ikke 100% fundet ud af hvad det er og hvad det går ud på? At analyser en tekst?... -
Intet - Ondskab
ForumindlægHej, Jeg skal her på mandag op til prøveeksamen i dansk, og har trukket ´´Ondskab´´. Jeg vil ud fra ungdomsromanen ´´Intet´´, tage udgangspunkt i, hvordan PA (Pierre Anton) bliver behandlet, hans livsfilosofi etc. (Hvis i kan komme på andre idéer, mht. hvilken episode fra bogen som vedr. ondska... -
Auster SSO. Music of Chance
ForumindlægHej. Jeg skal skrive SSO her om en uges tid. Har valgt at skrive i engelsk om Paul Austers roman "The Music of Chance".. Er lidt i tvivl om hvor jeg skal lægge fokus også mht. en råd tråd, men jeg regner med at fokusere lidt på Nashes liv, hans forhold til Pozzi og til de andre personer... -
Kendt og ukendt tekst til mundtlig dansk (A) HF ?
ForumindlægJeg kan ikke finde nogen vejledning/bekendtgørelse ang. kendte og/eller ukendte tekster til mundtlig dansk eksamen (A) på HF. Vores lærer har i den allesidste dansk time pludselig nævnt, at der kan være kendte tekster mellem spørgsmålene til eksamen. Kan det virkelig passe ? Og er det ikke at &qu... -
tolkning?
Forumindlæg"For ham var hun kun tyve år, fin og let og ren i sind og skind. Og det var yndligt, så længe de var forlovede, men en lille smule anstregende nu, de om omsider var blevet gift med myrter og slør og bag Ekstra Bladet og brudens mor i sort." - novellen frikvarter, tove ditlevsen Hvorda... -
Synopse hjælp!!!
ForumindlægHej, jeg har trukket mit emne som blev: Novelle. :D Nu ved jeg ikke hvordan jeg skal komme i gang og hvad man skal gøre, mit pensum er: - Som englene flyver. Af Naja Marie Aidt - Grim og dum. af Gretelise Holm - Tåge på en klar dag. - En kærlighedshistorie. Af Naja Marie Aidt - G... -
Valg af danskhistorie emne..
ForumindlægHej Alle Jeg er kommet i den skrækkelig situation ikke at have den fjerneste ide om hvilket emne jeg vil have om... jeg har valgt dansk, og kunne godt tænke mig at analysere et billede. Jeg har mulighed for at vælge en tidsperiode mellem 1000-1920-tallet så der er nok at vælge imellem! Jeg... -
Kim Fupz Aakeson - Læreplads PERSPEKTIVERING?
ForumindlægHej, jeg skal eksamen i dansk, engang i næste uge, og jeg har trukket Et forfatterskab med Kim Fupz Aakeson. Jeg har valgt novellen En Læreplads, og har godt styr på anaylysen, men jeg kan simpelthen ikke finde noget at perspektivere til. I vores pensum har vi, Alting og Ulla Vilstrup/Rene hjer... -
Hvilke sprogelige virkemidler bliver brugt ?!
ForumindlægHej ! Jeg sidder og er igang med at analysere en novelle til min danskeksamen fredag, men er lige stødt på et lille problem.. Sådan lyder min sætning: "Fisken smager udmærket, så jeg bestemmer mit til, så snart den sjældne, næsten uddøende tjener viser sig, at give besked til køkkenet om at...
