Søgning på: det moderne gennembrud noveller. Resultater: 15861 til 15880 af 27490
-
Vurdering af litterær artikel i dansk
ForumindlægHej SP! Jeg har været til skr. eks. i dansk, og jeg ville spørger, om der er en lærer som har lyst til at vurdere min analyse af novellen "Lus" som er skrevet af Lotte Kirkeby? Jeg regner personligt ikke med, at jeg får tolv, idet jeg blev presset med tiden til sidst, men jeg håber i ... -
Det bliver regnvejr, Klaus Rifbjerg. Manglende inspiration
ForumindlægHej alle sammen! Jeg har været så heldig, at jeg skal op i "det bliver regnvejr" af Klaus Rifbjerg. Jeg synes det er en rigtig god tekst, og jeg har brugt nogle timer på at analysere og fortolke den. problemet er bare, at jeg ved ikke lige hvor jeg skal begynde og slutte, vil meget ger... -
Steen Steensen Blicher
ForumindlægHej. Jeg har trukket Steen Steensen Blicher i Mundtlig Dansk og så ville jeg høre om der var noget i kunne anbefale, jeg har kigget lidt på Præsten i Vejlby men jeg synes den er svær og gammelt sprog, så ville lige høre om i havde noget andet i kunne anbefale? Har i forvejen læst hosekræmmeren... -
Hjælp fra en Svend Åge Madsen kender!
ForumindlægJeg har trukket det at være dansk til min 9. klasses afgangseksamen, og jeg vil jerne finde en roman eller en novelle om det at være dansk af Svend Åge Madsen, fordi jeg nyder at læse hans bøger (har ikke fået læst så mange endnu men har læst, Se Dagens Lys, Lad Tiden Gå, Jagten på et menneske, o... -
Det at være dansk prosa, HJÆLP!!
ForumindlægHej alle derude! Vi har været så heldige at trække "At være dansk - prosa" som vores fordybelsesemne i 9. klasses afgangseksamen . Vi har søgt lidt, men vi har ikke rigtig fundet noget, endnu. Det er der I kommer ind i billedet :D Vi vil gerne have forslag til noveller, romaner, osv. ... -
Darwin og fuglen
ForumindlægHej, jeg skal op til AT om et par dage, men jeg er lidt i tvivl om analysen af Darwin og Fuglen.. Jeg frygter lidt, at min analyse er lidt for banal og lige til.. Jeg har som de fleste andre i år, valgt emnet Darwin, hvor jeg i min redegørelse redegør for Darwins evolutionsteori med fokus på nat... -
Dansk Mundtlig Eksamen ......?
ForumindlægHej, jeg skal op i Dansk Mundtlig Eksamen om en uge. Jeg skal analysere en Novelle, hvilket ikke er det helt store problem for mig, og skriftligt er det lige til et 10-tal. Men problemer er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal forberede mig. ( Det er B-prøven ) Hvordan skal jeg kunne huske ... -
Analyse af "En kongelig behandling"
ForumindlægHej Jeg skriver AT ogskal lave enanalyse af "En Kongelig behandling" skrevet af Anne Lise Marstrand-Jørgensen. Jeg er bare lidt i tvivl om slutningens betydning. Da Gudrun siger at Anna har givet hende en kongelig behandling. Hvordan passer det sammen med titlen og med at Anna ikke... -
Socialhistorisk/Ideologikritisk metode - fakultet?
ForumindlægHey! Jeg skal analysere en novelle (The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde) og skal analysere teksten ud dens relation til den tid den var skrevet i. - Så jeg vil benytte Socialhistorisk/Ideologikritisk metode. Mine emner er Engelsk og Samfundsfag - men hvilket fakultet ligger denne anal... -
AT- please hjælp
ForumindlægHej folkens, Jeg er igang med mit talepapir til AT-årsprøven, og så ville jeg spørge jer derude om hvordan man kan forklare at man har brugt den kvalitative metode? - emnet er menneskets mangfoldighed, og vi har brugt en novelle som hedder "frog pond", og det handler om at en pige som e... -
eksamen på tirsdag d. 15/6-10
ForumindlægNogle som har lyst til at hjælpe mig med min dansk eksamen? Har brug for nogle analyser på forskellige noveller mm. :) Evt.: Glæden ved at kigge ud ad vinduet - Vibeke Vasbo Magnus i November - af Bo Green Jensen Tilflyttere - af Helle Helle Film - af Helle Helle Hår - af Simon Fruelund Pelle ... -
Jan sonnergaard f. 1963 Polterabend
Forumindlæg1. redegør kort for tekstens handlingsforløb (så kort og præcist som muligt - skriv gerne ned) 2. beskriv gruppen af drenge og find citater i teksten, der understøtter jeres argumenter. 3. redegør for personerne og deres udvikling i novellen - med hovedevægt på Simon (Husk citater fra tekste... -
Hemingway ekspressionist?
Forumindlæghey forum Jeg har nu læst Hemingways "Noget holder op" (the end of something) fra hans samling "i vor tid" fra 1925. Jeg sidder og tænker på hvilke tidstyppigste tidstypiske træk der er for enten novellen "noget holder op" eller for hele "I vor tid"? ... -
SRP-Samf(A)Dansk(A)Alkohol et relevant emne?
ForumindlægHej, jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle mere garvede eksperter indenfor SRP som evt. kan være kritisk og vurdere om et emne som Alkohol i forbindelse med de unges uddannelser (selvfølgelig med indskrænkning) vil være gavnlig indenfor fagene SAMF A - DANSK A??? Man kunne vel evt. stu... -
Ond i sulet: Naja Marie Aidt
ForumindlægHej, er der nogle af jer der har læst novellen ond i sulet? Jeg har brug for hjælp, til at finde ud af hvad der ligger bag sætningen "Hun kunne jo ikke vide. Jeg var alt for god til at lyve"??? Sætningen står i slutningen. Hå... -
"hun græder ikke" Naja hjæælp
ForumindlægHejJeg er igang med at skrive litterær artikel af Naja Marie Aidt's "Hun græder ikke" fra novelle samlingen "Bavian".Jeg skal finde et fokus der skal have noget at gøre med det at rejse, fysisk mentalt.Jeg kan ikke få det til at hænge sammen, nogen der har nogle guldkorn?... -
Eksamens tekster til drengestreger
ForumindlægHej studieportalen. Jeg har trukket "Drengestreger" i dansk, men jeg mangler en tekst/film - whatever, som jeg kan snakke udfra. Er der en der har nogle gode forslag, som jeg kan arbejde med? Tekster vi har arbejdet med: Novelle: Blot en drengestren af Villy Sørensen Rap: Spæ... -
Nyere litteratur i Dansk
ForumindlægHej med jer :-) Jeg har her trukket nyere litteratur (efter 1990) i dansk, og har læst nogle tekster i skolen, men som jeg ikke rigtig synes fangede mig. Det var "Jomfruen", "Amanda, engel" og "Som englene flyver", men ingen af dem var gode på den måde. Især ... -
Dansk Eksamen
ForumindlægJeg kan ikke finde ud af hvilket syn at Martin Andersen Nexø har på arv og miljø i hans novelle "Ulven og fårene". Hvilket syn har han? og kan du fortælle mig mere om arv og miljø? Jeg vil også meget gerne have analyser af Martin Andersen Nexø's "Ulven og fårene", som j... -
Hjælp til Dansk mundtligt eksamen - Kærlighed og det der ligner
ForumindlægHej Studie portalen Jeg har trukket "Kærlighed og det der ligner" og det syntes jeg er meget godt. jeg har bare et problem, jeg tænke jeg ville snakke om fædrelandskærlighed, jeg har søgt rigtigt mange steder for novelle, artikler eller andet jeg kan bruge uden held Jeg ville mege...
