Billedkunst

Impressionisme og ekspressionisme?

03. maj 2010 af PernillexD93 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! :)
 

Er der nogen der kan forklare mig hvad gengivelsestrategier er indefor billedkunst?
- hvad er kendetegnene for impressionisme og ekspressinisme
- og hvordan kan man se om et billed er objektivt eller subjektivt :D?
 

Please hjælp..


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. maj 2010 af Kinh (Slettet)

gengivelsesstrategi handler om kunstnerens ide om hvordan han/hun opnår det mest effektive udtryk for hvad hun/han vil med billedet, som udmøntet i vedkommendes praksis. Øjet gengiver det sete, med større eller mindre virtuositet. Tanken og viljen har et budskab der skal formidles, en pointe, en morale. Følelsen søger at bevæge ved selv at bevæges...

Impressionisme er kendetegnet ved at kunstneren søger at gengive det flygtige, det umiddelbare i motivet; indtrykket eller impressionen, heraf navnet.

Ekspressionisme handler derimod om at kunstneren skal udtrykke sin egen følelse eller reaktion på motivet; udtrykke sig; og heraf navnet.

Strengt taget er alle billeder subjektive. Selv hvis kunstneren fravælger sit eget subjekt i udtrykket, er dette et subjektivt valg. Men altså; et billede er "objektivt" hvis det neutralt og troværdigt gengiver det, der er/var at se på stedet eller i givet fald i ånden, som Eckersbergs matematisk nøjagtige perspektiv-konstruktioner; og "subjektivt" hvis kunstneren i en eller anden forstand gør opmærksom på sin egen tilstedeværelse/reaktion overfor motivet, som Picasso's Guernica; sådan har en hest aldrig set ud. Men lidelsen ser sådan ud.


Svar #2
10. maj 2010 af PernillexD93 (Slettet)

Mange tak for det lange svar! :)
Det hjalp mig da en del, selvom jeg stadig ikke er skarp på billedkunst ;)


Skriv et svar til: Impressionisme og ekspressionisme?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.