IT

Mac eller PC?

26. juli 2014 af CamillaHsørensen (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej alle!
Jeg er lige blevet 14 år, og skal starte i 8. klasse efter sommerferien. På min skole skal man have sin egen computer med i skole fra 8. klasse og indtil man går ud, og det var nok alligevel på tide at få mig en computer. Jeg har endnu ikke fået købt en, og er stadig i tvivl om hvilken en computer jeg skal købe! Mac eller en almindelig PC? Jeg skal som sagt ku' bruge den i skolen, skriver programmer osv. Den skal selvfølgelig også ku' bruges til øvrige ting, musik og lign. Jeg har hørt godt om Mac og elsker dens design! Men jeg har også hørt om problemer specielt til skolebrug! At der er nogle programmer som man bruger i skolen som man ikke kan få til mac, at man måske ikke kan overfører fra en pc til en mac... Men så kan man jo købe en office pakke ved siden af, eller noget med parallel desktop...? Jeg er personligt ikke så meget inde i alt det der, men prøver at forstå det! I må meget gerne skrive hvad i kan anbefale eller hvad i ved noget om, så jeg kan bliver klogere og få købt en god computer!

På forhånd tak!
-Camilla

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. juli 2014 af peter lind

Der findes flere programmer til windows, så det sikreste er at købe en PC. Programmerne inkluderer også temmelig mange gratis programmer. Du ved næppe helt hvad du vil bruge datamaskinen til fremover. Det peger også på en PC. Det er lang tid siden jeg har kørt på en mac. Den gang var den mere brugervenlig end PC. Jeg ved ikke om det holder i dag


Svar #2
26. juli 2014 af CamillaHsørensen (Slettet)

Så man kan ikke, hvis man har Windows på en mac, få de samme programmer som på en pc? Føler at jeg lyder meget dum!;-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juli 2014 af Heisenberg1 (Slettet)

#2 - Nej det kan man ikke. 
Jeg har selv en mac, men synes måske at det havde været en bedre ide¨, hvis jeg havde en PC. Med mac, så skal du ude og købe ekstra tilbøhrer til alt og jeg ved ikke hvad. 
Fordele ved MAC er at de er ret hurtige, er ret stærke imod virus og har en god skærmkvalitiet ( til film osv.)
- men vil anbefalde en PC. Der findes en del pc'er som er en del billigere og kan næsten det samme, hvis ikke mere end en MAC :D
 


Svar #4
26. juli 2014 af CamillaHsørensen (Slettet)

#3- Okay tak! Har du andre fordele og ulemper ved en Mac?:-)

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

HELT KLART mac. Der er en grund til man siger "once you go mac you never go back" ;-) 


Svar #6
26. juli 2014 af CamillaHsørensen (Slettet)

Hahah... Okay, men hvorfor mener du at jeg skal vælge en MAC?:-)

Brugbart svar (0)

Svar #7
26. juli 2014 af Jerslev

#5: Enhver regel har sine undtagelser. ;)

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. juli 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

mac er noget lort


Brugbart svar (1)

Svar #9
27. juli 2014 af anonym000

#3 Dette er meningsløst:

"Fordele ved MAC er at de er ret hurtige, er ret stærke imod virus og har en god skærmkvalitiet"

Du kan få PC'er, der er meget hurtigere end MAC. Kig fx på denne PC:

https://www.komplett.dk/acer-aspire-v7-582pg-156-fhd-ips-touch/808655

Skærmen er super, specifikationerne er i top. Hvis du skulle ud og købe en MAC med samme specifikationer, skulle du nok betale noget mere.

Mht. virus på MAC. Mange tror, at MAC er bedre beskyttet mod angreb. De er ikke bedre beskyttet! De fleste bruger PC, så hackerne har ofte været ude og angribe disse. MAC oplever altså ikke så mange cyberangreb som PC. Det betyder faktisk, at de er mindre sikret end PC på nuværende tidspunkt. PC'er har i langtid lappet de fleste smuthuller, mens MAC er bagud på dette punkt. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

#0 Jeg havde selv en mac som jeg var sindsyg glad for. Den var enkel at bruge og man havde ikke særlig besvær med den. Dog blev den hurtig varm på ens skød. Men desværre var tiden inde til at få en pc da jeg skulle bruge visse programer på gymnasiet, som mac ikke har. 

Min bedste råd vil være, at hvis du kun vil bruge den indtil du er færdig med 9. klasse så synes jeg at du skal gå med Mac, men hvis du derimod også skal bruge den i gymnasie tiden, så vil jeg stærk anbefale en PC... HP Envy 15 er den bedste køb jeg har gjort. Dog kan jeg nogengange godt savne min Mac Air. Men det handler jo om at være smart ;)


Brugbart svar (1)

Svar #11
27. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

#10:
Jeg ved ikke hvad det er for noget at skrive at du vil anbefale at man bruger en MacBook til og med 9.klasse og så ligesom opgraderer til en pc.

Mac kører hele officepakken, Maple, LaTex, you name it.

Det er muligt at visse statistikprogrammer på de matematisk funderede universitetsuddannelser ikke kan afvikles på OS X men det kan så afhjælpes ved at køre både Windows og OS X på den.

Har aldrig hørt mage til sludder.

Brugbart svar (0)

Svar #12
27. juli 2014 af Narkcab

Mac er rigtig god, everything is just good, men der findes dog ulempe ved den. Du skal købe programmer til den, og det ikke altid den kan downloade filer fra nettet.

Normal laptop, såsom ASUS eller Parckard Bell dog også HP og Samsung, disse bærbar computere er vældig gode, udfra min erfaring. Jeg har desværre ikke stødet i problemer med dem, udover normale tekniske fejl som findes i alle andre computere!


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

#11 Jamen er fordi at jeg ikke mener at Mac er egnet til gymnasie bruge ligeså meget som en pc 


Skriv et svar til: Mac eller PC?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.