Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Kraftmoment - forbrændingsmotoren

06. december 2014 af FettePette (Slettet)

Hej Studieportalen. Jeg sidder midt i mit SRP, og kan ikke komme videre med noget matematik - trigonometri. 

Jeg skal udregne FS (plejlstangskraften), som vist på det vedhæftede billede, og hvis vi antager at jeg har regnet FG (stempelkraften), skal jeg kende mindst én vinkel, for at kunne sætte en retvinklet trekant op, med FG og FN som kateter, og FS som hypotenusen. Jeg kan bare ikke gennemskue hvordan jeg skal finde en vinkel. 

Jeg prøvede først at antage at krumtappen var 14 cm, og at stemplets mulige distance det kunne flytte sig var 28 cm. Når stemplet så er presset 14 cm ned, vil vinklen mellem FS og FG være max, altså 45grader, og der fra gå tilbage mod 0 grader. Men hvad vil vinklen være når stemplet er fx 5 cm fra top? 
Kan dette omskrives til en funktion?

På forhånd tak for hjælpen. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2014 af Soeffi

Brugbart svar (0)

Svar #2

Er der ingen masser, længder eller tryk?

Svar #3

Det er SRP, så det er efter nogle forhold jeg selv har sat op, så nej. Formålet er at jeg skal til sidst skal ende ud men en funktion der beskriver kraftmomentet på krumtappen, men den funktion skal indeholde flere andre funktioner. 

Brugbart svar (0)

Svar #4

Vi kan vel sige at trykket er P, radius af cirkel er R, længden af plejlstangen er L, stemplets diameter D osv... hvad når man så frem til?

Svar #5

Jeg tror længden af plejlstangen er lige gyldig, da den bare virker som en forbinder. Men jeg har sat lidt formler op i det vehæftede dokument, som beskriver min tankeproces. Jeg kan bare ikke gennemskue hvordan jeg skal lave en funktion der beskriver vinklen, så jeg kan sætte den ind dér hvor jeg skal finde plejlstangskraften.. :S

Svar #6

Hov, lige en lille rettelse til dokumentet: 
"og lige ledes fra krumtappens periferi hvor plejlstangen er fastsat"

Skriv et svar til: Kraftmoment - forbrændingsmotoren

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.