Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP korrektur-læsning

09. december 2014 af dittekat (Slettet)

Hej. 

Er der en venlig sjæl, som vil læse korrektur på mit redegørende afsnit i min SRP (ca. 6 sider)? Jeg kender umiddelbart ikke nogle, som er højt nok uddannet til at gøre det. 

Håber i vil hjælpe. 

Vedhæftet fil: SRP – Redegørelse.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2014 af Marijahh (Slettet)

Hey du, 
Nu sidder jeg selv lige midt i SRP skrivningen, og har derfor desværre ikke mulighed for at rette din redegørelse ordentligt igennem. 

Dog har jeg lige skimmet den og vil gerne komme med et par råd :) 
- Drop overskrifterne for hvert afsnit. Overskrifterne gør det nemmere at skrive, da teksten ikke behøver være lige så sammenhængene når de er der, men en sammenhængene tekst er jo netop vigtigt i SRP. Derudover giver din tekst udemærket mening hvis man blot sletter overskrifterne, selvom du nok ville være nødt til lige at skrive en sætning som linker for to afsnit nogle enkelte steder. 

- Du skriver noglegange lidt internt. Selvfølgelig ved din lærer og censor godt hvornår demokrati og ytringsfrihed blev indført, men det skal alligevel specificeres. For når det ikke står der, kommer sætningen nemt til at være lidt svær at finde hoved og hale i. Fx "Før 1949 var det ikke almindeligt med aviser [hvorhenne?]. Der eksisterede kun få aviser i Danmark [denne del af sætningen står allerede i den foregående sætning], og det var kun på enevældens premisser. Da demokrati og ytringsfrihed blev indført [hvornår?] forekom der en markant stigning i antallet af aviser". Dette er ikke det eneste sted du gør det, og selvom det ikke gør teksten synderligt meget besværlig at læse, kan det stadigvæk trække ned. 

- Du skriver i meget korte sætninger, hvilket ikke i sig selv er skidt. Enkelte steder resulterer det dog i, at du gentager dig selv en smule, eller at sætningerne får en lidt sjov rækkefølge. Hvis jeg var dig, ville jeg have det i baghovedet ved næste gennemlæsning :) 

- Alt efter hvad jeg lige kunne se, er der meget fakta der ikke er underbygget med en fodnote.

- Du skriver jeg i delkonklusionen. Man må ikke skrive jeg i sin SRP. Hvis du mener, at du på baggrund af din redegørelse kan antage noget, så kan alle andre antage det samme. Derfor kan det skrives som noget ala det her i stedet for "Man kan antage.." "Det kan antages.." 
Det samme gælder sætningen "Jeg kan se i min redegørelse at..". Hvis du allerede har skrevet at annoncemarkedet har haft stor betydning for overgangen til omnubuspresse, behøver du ikke skrive, at det står i din redegørelse. Skriv i stedet "Annoncemarkedet har haft en stor betydning for overgangen til omnibuspresse, da...." 
Ps. undlad at skriv "Delkonklusion" som overskrift for afsnittet. Undlad helst overskrift for afsnittet. 

Ellers ser det godt ud, og det virker som et spændende emne :) 

Skriv et svar til: SRP korrektur-læsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.