Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Syre-baseforhold

11. december 2014 af CecilieMod (Slettet)

Hej jeg er igang med at skrive min SRP lige nu og er løbet ind i noget jeg ikke helt forstår, i min opgave står der:

Redefør for koffeins polære egenskaber, kogepunkter samt syre-baseforhold.

Og det er så delen med syre-baseforhold jeg er gået lidt i stå med, jeg har googlet det, men der kommer der nærmest kun noget frem med kroppen, og det er jo ikke lige den jeg er interesseret i, det er mere syre-baseforholdet i koffein.

Nogen der kunne hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2014 af Heptan

Hvis du vil finde ud af om et stof udviser syre-base egenskaber, skal du finde stoffet på den engelske wiki eller en database, og se om der står noget om det. Hvis stoffet har en pKa værdi, udviser det syre-base egenskaber.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine#Chemical_properties_and_biosynthesis

På linket står der, at koffein er svagt basisk med en pKa på ca. 0,6. Det betyder at pKb = ~13,4 (meget svag base).

Næste trin er så at finde ud af hvilken funktionelle gruppe der besidder denne baseegenskab, og det er måske ikke lige til at gennemskue. Men jeg kan afsløre at det er iminen ( - N = ) der er en base (en såkaldt Schiff base), fordi den har et ledigt elektronpar der er tilgængeligt (elektronparret ligger i sp2-hybridorbitalen i planen).


Skriv et svar til: Syre-baseforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.