Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
Fodnoter/kildehenvisninger til SRP
Hvornår er det man skal sætte en kildehenvisning til sin tekst?
Jeg ved, at det er når man 'låner' viden, men hvordan definerer man lige dette?
F.eks. har jeg skrev om at Lehman Brothers gik konkurs i 2008 og bla bla.. Skal der fodnote/kildehenvisning på dette?
På forhånd mange tak
Svar #1
12. februar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)
hej,
hvis det bare er årstallet for konkursen, så (mener jeg) at det er normal almen viden og jeg ville derfor ikke sætte en kilde på. Hvis jeg ud over årstallet, skriver mere (låner viden), ja så skal kilden med. Hvis du eksempelvis vil give konkursen skylden for finanskrisen, ja, så skal/bør du enten citere din kilde for det (huske at checke at kilden faktisk skriver det du citerer) eller selv begrunde hvorfor du konkluderer som du gør.
Husk; det er ikke en dårlig ting med kilder og litteraturundersøgelser, det er en måde hvorpå man ikke skal genopfinde ting som allerede er opfundet.
Hilsen Lars
Svar #3
12. februar 2015 af OnceUponATime (Slettet)
Min historielærer ville blive rigtig frustreret hvis ikke jeg satte en kilde på det du har citeret i #0.
Han plejer at sige: "heller for mange kilder end for få". Så for at være på den sikre side, så sæt kilder overalt :P
I min SRP satte jeg kilde på næsten hver sætning, og nogle gange hver anden eller tredje sætning. I redegørelsen, var det næsten hver sætning. I analysen blev det til måske hver 3. sætning, og i vurderingen blev der sat meget få fodnoter.
Men vil du være på den sikre side, så sæt så mange som muligt. Altså det kan jo som sådan aldrig blive til for meget :D. Hvis en lærer derimod vurdere at du har for få, vil der blive trukket gevaldigt ned i karakteren.
Svar #4
12. februar 2015 af TheTester (Slettet)
Ja, det er det jeg tænker :P
Har godt nok også mange fodnoter, men - better be safe than sorry ;)
Svar #5
25. februar 2015 af Superstjernen (Slettet)
Jeg havde næsten 200 fodnoter i hele min SRP som endte på ca. 21 sider.
Det fik jeg kun ros for, en god opgave er en veldokumenteret opgave :-)
Skriv et svar til: Fodnoter/kildehenvisninger til SRP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.