Studiebolig

Ungdomsbolig og studieaktivitet

14. august 2015 af Ceerial (Slettet)

Hej

Jeg har netop fået en bolig igennem Ungdomsbolig Aarhus, da jeg skulle starte på universitetet nu.

Jeg der er i midlertidigt lavet om i mine planner, så jeg skal på et suppleringsforløb på 4 måneder indtil jul, for at have adgang til en anden bachelor. Men da de fleste universitetsuddannelser jo kun har sommerstart, så jeg kan komme i en situation, hvor jeg skal stå til rådighed for jobmarkedet efter jul, hvor jeg ikke vil være studieaktiv. Lige nu arbejder jeg dog på om jeg kan optages på et suppleringsforløb efter Jul, men det er ikke sikkert jeg kan det.

Problemet er jeg risikere at miste boligen, hvis jeg ikke er aktiv, i følge beboermappen:

"Mindst én gang om året sender Kollegiekontoret en studiekontrol til alle beboerne for at sikre, at betingelserne for at bo i boligerne overholdes. Hvis du ikke sender studiekontrollen retur til tiden, eller hvis du ikke længere er studieaktiv, opsiger vi din bolig med tre måneders varsel. NB Du har lov til at blive boende i din bolig tre måneder efter studieophør."

Er der nogen der har erfaringer med sådan en situation, kan jeg få lov at beholde boligen alligevel? - der jo som sådan ikke tale om en studieophold, men nærmere en uønsket studiepause. 

Håber der nogen der kan hjælpe med at svare på det. Jeg tager selvfølgelig kontakt til boligforeningen, men jeg kunne godt bruge et hurtigt svar, da det bekymre mig ret meget lige nu.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2015 af MaibritG

Ret firkantet set, så optager du jo faktisk en bolig for en studerende, der rent faktisk går på et studie. Det betyder også, at kan du ikke fremvise en gyldig studieaktivitetserklæring på det tidspunkt, hvor du skal dokumentere denne over for boligforeningen, kan de smide dig ud/opsige dig.

Du vil derudover få et kæmpe problem med at betale boligen, da du højst sandsynligt ikke kan få SU i forbindelse med din supplering, da du har for lidt timer. Sakset fra SU.dk

- Du skal have mindst 23 ugentlige skemalagte timer.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
15. august 2015 af Ceerial (Slettet)

Jeg er optaget på Spansk supplering forløbt, og jeg er berettiget til SU på hele det forløb, det samme vil jeg være hvis jeg bliver optaget på matematik-holdet. 

Så jeg er vel stadig studerende, bare fordi det hedder supplering i stedet for universitetet i første omgang? Må man slet ikke lave om i sine studieplanner - jeg kan da ikke forstille mig at jeg er denne eneste der gjort det igennem tidens løb.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. august 2015 af MaibritG

I det tilfælde, vil jeg anbefale dig at kontakte Ungdomsbolig Aarhus (det har du sikkert også gjort). Det er dem, der bedst kan vurdere lige netop dit tilfælde.

Jeg tror dog stadigvæk, at der kan være perioder, hvor du muligvis ikke kan få SU, herunder sommerferien mellem sidste GSK-eksamen/afslutning på faget og startdatoen på Universitetet (medmindre at du også supplerer i sommerferien).

At faget skal være tilrettelagt som kort og intensivt betyder, at du kun kan få én måneds SU pr. fag eller niveau, og du kan kun få SU i undervisningsperioden. Du kan ikke få SU til eksamensmåneden. Fag med mere end 100 timers undervisning (typisk A og B-niveauer) vil give en ekstra måneds SU. Du kan godt supplere i mere end ét fag ad gangen. Kontakt det uddannelsessted du er tilbudt at følge et GSK eller et enkeltfag på. Her kan du høre nærmere om tilrettelæggelsen, og om du kan få SU til den planlagte supplering.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
15. august 2015 af Ceerial (Slettet)

Okay, tak for svarene. Jeg tager selvfølgelig kontakt ti boligforeningen så snarest jeg kan (på mandag).

Men jeg vil lige høre, hvis der er andre der læser det her, der har erfaringer med UngdomsboligAarhus/kollegiekontoret i en ligende situation?


Skriv et svar til: Ungdomsbolig og studieaktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.