Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Psykologi og biologi i SRP

20. august 2015 af Anonyyyym

Har i forslag til interessante emner til SRP under fagene Psykologi og biologi?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Det er nogle meget interessante fag, du har valgt. Du må have gjort dig nogle tanker omkring emner/områder, siden du vælger disse fag. Hvis du forklarer lidt om, hvad du har tænkt, bliver det nemmere at guide dig. F.eks. skal det være i forbindelse med sygdom?

Vh.


Svar #2
22. august 2015 af Anonyyyym

Jeg vil rigtige gerne skrive om børn og unge, men jeg ved bare ikke rigtig hvad.. Jeg har skrevet autisme ned, og omsorgssvigt er noget jeg er blevet lidt træt af, fordi vi har talt så meget om det, men jeg vil gerne undersøge nogle nye ting og få ny viden, så det må gerne være en sygdom som rammer børn og unge :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. august 2015 af drjuliet (Slettet)

Det kunne være noget som ADHD, altså hvordan det virker på hjernen/signalstofforstyrrelser i biologidelen. Tourette syndrom kunne måske gå lidt med det samme.

Ellers i en lidt anden retning kunne noget som det hvide snit måske være en mulighed. Eller hjerneskader (som jo også kan ramme børn).

Selvom du er træt af omsorgssvigt kunne tilknytning måske være et spin på den, fx tilknytning ved adoptivbørn.

Transseksualitet eller andre seksuelle afvigelser kunne måske også være en mulighed.

Eller anoreksi, der må være meget materiale tilgængeligt og både meget fysiologisk og psykisk i det.

Svar #4
22. august 2015 af Anonyyyym

Meget gode emner #3 , mange tak! :) Hvordan kan man egenlig indrage biologi ind i omsorgssvigt, altså hvordan påvirker det biologisk? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. august 2015 af drjuliet (Slettet)

Uha ja, altså uden at vide det, men ren tanke som du jo evt kan undersøge om holder vand, kunne det tænkes at der er baner i hjernen som ikke udvikles ordentligt hvis man ikke stimuleres korrekt følelsesmæssigt i den tidlige barndom. Altså at hjernen ikke udvikles ordentligt pga de traumer, det kan måske ses på MR scanninger eller lignende, og på den måde kan der snakkes om normal hjerneudvikling, hjernebaner og følelsesmæssig udvikling.

En anden mulighed til emne kunne være psykopati/dyssocial personlighedsforstyrrelse, hvad der biologisk sker i hjernen og hvad det kan fører til psykologisk.

Eller at undersøge noget omkring de gener man mener kan associeres til voldelig adfærd - er der noget om det eller er det en god undskyldning som kriminelle bruger for at undskylde deres adfærd.

Svar #6
23. august 2015 af Anonyyyym

Tusinde tak! Jeg har skrevet emnerne ned, så tænker jeg lige over det når jeg kommer på biblioteket :)


Skriv et svar til: Psykologi og biologi i SRP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.