Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP: Biotek + dansk/historie?

25. september 2015 af KitlerKat (Slettet)

Hej! 

Jeg har længe villet skrive min SRP i bioteknologi og historie, men efter at have talt med min historielærer, er jeg begyndt at bevæge mig længere over mod dansk, da det i høj grad giver en anden form for frihed, hvor jeg ikke er bundet til kilder.
Jeg overvejer derfor i nogen grad at benytte dansk som formidlingsfag i min SRP, og dermed udarbejde en populærvidenskabelig artikel osv. 
Jeg er dog splittet i forhold til dette, og et spørgsmål fylder meget i mit hoved... 

Hvordan gør jeg opgaven dybdegående nok, hvis jeg vælger at skrive i biotek og dansk?

Jeg føler ikke, at jeg er i stand til at være dybdegående, når jeg ikke har mulighed for at dykke ned i en række kilder, på samme måde som jeg har i historiefaget. 

På forhånd, tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Hvis du benytter dansk-faget som baggrund for videnskabelig formidling, kan jeg godt se, at det bliver svært direkte at anvende kilder til dansk-delen. Det kræver dog, at du har sat dig ind i "reglerne" for, hvordeles en populærvidenskabelig artikel bør udformes, hvilket direkte afspejles af din opgave - og vurderingen af dansk-faget får altså kun én kilde, og det er dig. Jeg synes, du bør snakke med din dansklærer om dette.

Du kan måske også prøve at tage udgangspunkt i at vælge et emne i bioteknologi og derefter vurdere, om det er historie eller dansk, der passer bedst til dine tanker og ideer.

Vh.


Svar #2
26. september 2015 af KitlerKat (Slettet)

Hej! 

Tak for dit hurtige svar!
Jeg skal selvfølgelig også argumentere for, hvorfor jeg har valgt at udforme artiklen på præcis den måde, som jeg har gjort det. På den måde bliver det "delt op i tre dele", og det må vel være okay? 
1. Bioteknologi 
2. Bioteknologi + dansk 
3. Dansk 

I øvrigt har jeg en hel del emner, som jeg finder interessante, men jeg har problemer med at vælge imellem dem, og de går lidt i forskellige retninger... 


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2015 af Hippocrates (Slettet)

Jo synes din ide med at opdele på denne måde virker logisk nok - forudsat at du har >20 sider. Dog skal du selvfølgelig passe på med direkte gentagelser mellem bioteknologi-delen og bioteknologien i artiklen.

Du er vel kommen til at skrive, hvilke emner du har i tankerne, hvis du ønsker nogle kommentarer og hjælp dertil :)

Vh.


Skriv et svar til: SRP: Biotek + dansk/historie?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.