Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
Acetylsalisylsyre
Hejsa
Jeg skal til at skrive om acetylsalicylsyre, men jeg må indrømme at jeg ikke har styr på mit emne.
Er der noget der kan fortælle mig hvordan matematikken spiller ind? Og hvad der egenglig forventes fra matematikkens (A-niveau) side. Hvis du kan hjælpe mig med dette, så har du gjordt mig en enorm tjeneste!
Desuden vil jeg spørge om kemi-delen udelukkende består af noget eksperimentelt arbejde?
På forhånd tak
Svar #1
27. oktober 2015 af Heptan
Kemi:
Du skal sikkert redegøre for syntesen af acetylsalicylsyre med reaktionsskemaer. Måske skal du også redegøre for reaktionsmekanismen (kemi A+) og hvad der gør en nukleofil/elektrofil stærk.
Du kan allerede nu begynde at skrive om acetylsalicylsyre oprindelse og anvendelser til din indledning.
Svar #2
28. oktober 2015 af ECh (Slettet)
Jeg takker for hjælpen!
Hvor kan jeg læse noget om reaktionsmekanismen på dette høje niveau(A+)?
Desuden har jeg fået at vide at hydrolysen skulle spille en meget stor rolle i min opgave. Sur/basisk hydrolyse, men jeg kan slet ikke se hvordan. Kan du se hvordan?
Svar #3
28. oktober 2015 af Heptan
Reaktionsmekanismen afhænger netop af om det er sure/basiske betingelser og hvilke reagenser man bruger.
Her er et eksempel på en reaktionsmekanisme hvor ethansyreanhydrid anvendes som en kilde til acetylgruppen.

Jeg ved ikke hvilken hydrolyse der er vigtig i din opgave, kan du forklare hvilken det er?
Svar #4
29. oktober 2015 af ECh (Slettet)
Jeg tænker på hydrolysen hvor acetylsalisylsyre omdannes til salicylsyre i kroppen.
Svar #5
29. oktober 2015 af Heptan
Jeg går ud fra at acetylsalicylsyre er mere aktivt end salicylsyre, så det er vel en skam hvis den bliver hydrolyseret?
Svar #7
29. oktober 2015 af Heptan
Ja, hvis acetylsalicylsyre bliver hydrolyseret er den vel ikke ligeså aktiv længere ... det er vist noget med at salicylsyre er lidt mindre aktiv og giver mavesår? Det kan være de ved noget om metabolismen i biologiforum. Jeg kan evaluere den kemiske reaktionsmekanisme for hydrolysen hvis det er relevant.
Skriv et svar til: Acetylsalisylsyre
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.