Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

USA's Udenrigspolitik

03. december 2015 af vingummiormen (Slettet)

Hejsa! 

Jeg har lige fået udleveret min SRP, overordenet omhandler USA og landets udenrigspolitik gennem årene. 

Mine problemformulering lyder som følgende.

1. En redegørelse for perioden fra Murens fald i 1989 og frem til 11. september 2001.
2. En analyse af de amerikanske beslutningstagers grunde til invasionerne i Afghanistan og Irak.
3. En diskussion af graden af succes i Afghanistan og Irak og perspektiverne fremover. 

Jeg har lidt problemer med hvordan jeg skal tage fat på dette... i første spørgsmål har jeg overvejet at henvise til et tideligere terror forsøg på World Trade Center som skete i 1993, men ville sætte stor pris på hvis nogle af jer kunne hjælpe. Evt nogle bøger der kunne være relevante for emnet :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2015 af 1234ida (Slettet)

Hej,

Jeg skriver selv om konflikten i Afghanistan efter 9/11, USA's udenrigspolitiske strategier, også skal jeg diskutere i hvor høj grad den militære intervention i Afghanistan har fremmet USA's sikkerhedspolitiske og ideologiske mål. Jeg ved ikke om mine bøger vil have relevans for dig, men i diskussionen har jeg i hvert fald i sinde at diskutere om man kan bombe for demokrati. Derudover også diskutere succesen men henblik på flygningestrømmen til Europa, som jo er meget aktuel (Er det vores egen skyld? Opståen af diverse militser, IS f.eks.). Det kan være disse tanker kan inspirere dig :)?. Du kan også tage fat i forskellige politikeres syn på krigene, f.eks. Søren Espersen, Johanne Schmidt Nielsen eller Donald Trump, også diskutere deres synspunkter. Held og lykke :)


Svar #2
10. december 2015 af vingummiormen (Slettet)

Mange tak! 
Det er bestemt nogle synspunkter jeg kan benytte :) 
 


Skriv et svar til: USA's Udenrigspolitik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.