Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP(FYSIK) laser og røgten

11. december 2015 af nemoblue (Slettet)

Hej allesammen 

Det er sådan at jeg lige nu sidder og skriver SRP, her er jeg blevet bedt om at redgøre for hvordan en laser virker og et bevis for hvor kraftdig laseren skal være for at skyde igennem en dør.

så skal jeg også redgøre for røgten, og finde et bevis for røgten

håber i kan hjælp 

Nemo

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2015 af mathon

Har du været vejen forbi
https://da.wikipedia.org/wiki/Laser ?

Svar #2
11. december 2015 af nemoblue (Slettet)

Ja flere gange. Mangler dog et sted hvor der bliver lavet beviset for laser

men tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. december 2015 af mathon

Røntgen er gennemtrængende bremsestråling.

Et røntgenrør består af et vakuumkammer indeholdende en katode, eksempelvis en glødetråd fra hvilken elektroner strømmer ud, og en anode, hvor elektroner strømmer ind, der ofte laves af tungsten og er placeret i en vinkel sådan, at røntgenstrålingen er delvist ensrettet og kan passere gennem en åbning med et filter. Den stråling, der ikke rammer filteret, bliver absorberet i den omgivende blybeholder.

Spændingsforskellen mellem katode og anode er meget stor for, at elektronerne skal opnå en hastighed stor nok til at skabe røntgenstråling. Det betyder så, at elektronerne rammer anoden med en voldsom hastighed og afsætter store mængder energi i form af varme. Anoden er derfor ofte et slags hjul, der roteres og afkøles af f.eks. vand eller olie for ikke at smelte.

Filtret er til for at kunne fokusere røntgenstrålen og undgå at strålingen spredes. Man siger, at strålen er kollimeret (lyset har samme retning).

yderligere information:
se http://fysikleksikon.nbi.ku.dk/r/roentgenstraaling/

Skriv et svar til: SRP(FYSIK) laser og røgten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.