Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Analyse af tale i historie

12. december 2015 af Mølle1997 (Slettet)

Hej Alle SRP-skrivere :-)

Jeg sidder og skal lave en analyse af nogle kilder, jeg har fundet talen "Tear down this wall", da det er en tale, hvordan skal jeg så analyseren den ud fra en historisk metode?

Andreas 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af adsafadfdsafdasf

"Tear downthis wall" er er berømt citat fra en Reagan-tale. 

Jeg gætter derfor at du har om den kolde krig. Mit bedste forslag er at du finder en tale fra Sovietunionen/DDR som du opstiller mod Reagans. Talen skal være i nogenlunde samme historiske kontekst som Reagans, dvs at du ikke skal bruge en USSR officiers tale fra 1952. Når jeg skriver, at du skal opstille dem mod hinanden, mener jeg især at du bør fokusere på hvad de siger om hinanden og hvordan de tegner et forskelligt billeder af virkeligheden, f.eks. hvem er der "the bad guy" og hvem der er helten. 

Du kunne starte din analyse med at du meget kort redegør for den politiske og historiske kontekst (f.eks. Reagans forhold til Sovietunionen). 

Men den klassiske formular for analyse i Historie er følgende: 

1. Hvem er ophavsmanden?

2. Hvad handler talen om?

3. Hvem er modtageren?

5. Hvem holder taleren med? og hvordan beskriver han modparrten (dvs. Sovietunionen, se især hvilke ord han bruger til at beskrive dem; er det postive ord eller er det ikke?) 

Held og lykke.

mvh adsafadfdsafdasf 


Skriv et svar til: Analyse af tale i historie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.