Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Vandraket - måling af stighøjden

15. december 2015 af Harris786 (Slettet)

Hej 

Jeg er igang med SRP om vandraketter og desværre stødt ind i et problem. Jeg blev bedt om at beregne rakettens maksimale stighøjde, hvilket jeg så har gjort - men højden som jeg beregnede mig frem til passer langt(!) fra hvad vi så videoptagelsen af opsendelsen af raketten. 

Jeg startede med beregne vandet udstrømningshastighed fra raketten, som jeg fik til 19,76 m/s. Dette tal indsatte jeg så i raketligningen og fik rakettens hastighed - når alt vandet er udstødt - til at være 43, 93 m/s. Der er intet mystisk over de her tal...

Der hvor problemet kommer er til sidst hvor jeg indsætter dette talt i ligningen for lodret kast og får tallet 102,2 m. På videooptagelsen af raketten røg den kun ca. 25 m op i luften. Hvis man tager højde for fejlkilder såsom luftmodstanden og at rakettens bane ikke helt lodret, så giver det for mig stadig ikke mening hvordan der kan være en afvigelse på 75 m! Jeg vil være mere end taknemmelig, hvis der er nogen som kunne hjælpe. 


Skriv et svar til: Vandraket - måling af stighøjden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.