Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
Underdæmpede svingninger
For en dæmpet svingning med luftmodstand, er formlen for fjederkonstanten så den samme?
og i formlen for vinkelfrekvensen
omega=kvadratroden af ((k/m)-(b^2/4m^2)) hvad er b så? og hvordan kan jeg regne den ud
Svar #1
15. december 2015 af hesch (Slettet)
Fjederkonstanten er den samme, men luftmodstanden dæmper svingningen.
En dæmpet svingningsfrekvens er altid mindre end den udæmpede. Det kommer sig af, at kigger du på en dæmpet sinuskurve, vil dæmpningen medføre at fx et pendul når sit yderstilling lidt senere end hvis det var udæmpet.
PS: Det hedder blot "underdæmpede svingninger".
Svar #2
15. december 2015 af claudiakec (Slettet)
Der er tre typer af dæmpning, og i mit forsøg kigger jeg på en underdæmpet graf. Men hvis jeg nu kender den teoretiske fjederkonstant, så ville jeg beregne den teoretiske vinkelfrekvens, men kan ikke finde ud af hvad b er og om jeg kan regne det?
Svar #3
15. december 2015 af hesch (Slettet)
Nå, der er lidt problemer med termerne. Men jeg har googlet og fundet dette:
http://homes.civil.aau.dk/rrp/DYNAMIK/doc/slides_balling/m6-sving01.pdf
Heri defineres begreberne ved størrelsen af dæmpningsfaktoren ζ:
0 < ζ < 1 : Underdæmpning.
ζ = 1 : Kritisk dæmpning.
ζ > 1: Overdæmpning.
Jeg beklager ikke at have sat mig ind i disse begreber og termer. Det er vigtigere for mig at forstå hvad der sker, end hvad det hedder.
Ud fra inspektion af det vedhæftede og din formel, kan jeg se at dit "b" må svare til det vedhæftedes "c", der så er luftmodstandskoefficienten med enheden [N / (m/s)] = [ kg/s ].
Du kan ud fra dine målinger godt beregne værdien for b, ved at sammenligne udsvingenes amplitude for to på hinanden følgende svingninger.
Skriv et svar til: Underdæmpede svingninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.