Dansk

Det forsømte forår

29. marts 2016 af CamillaRasmussen94 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej derude,

jeg kunne godt bruge nogle gode råd til min roman analyse omkring det forsømte forår.!

1. jeg skal sige hvad temaet er.
2. finde ud af hvad budskaber er.
3. finde ligheden mellem disse to. 

og aner simphelthen ikke hvad jeg skal skrive. Så er der nogen som kan komme med nogle evtuelle bud?? 

på forhånd tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. marts 2016 af Stygotius

romananlyse - r o m a n a n a l y s e  -  R O M A N A N A L  Y S E !!!!!!!!!!!!!! 

 om  -  o m  -  OM  -  O M  - Det forsømte forår.

 Det hedder en analyse af  noget !!!!

Ordet "omkring" kan ikke betyde alt muligt mellem himmel og jord ! ! ! 


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. marts 2016 af Stats

Ja.. Nogen dansk lærer vil bare have et budskab i en tekst... Personligt mener jeg det er en fortælling hvor dele af historien stammer fra hans eget liv. Bemærk dog at han benytter sig en del af "den upålidelige fortæller". Det er her man ser dele af hans holdninger komme i kraft.

Du må jo have noteret dig, efter hånden som du læste, hvilke temaer romanen berører?

#1 - Et forståeligt opkast ud over tastaturet.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #3
30. marts 2016 af CamillaRasmussen94 (Slettet)

Ja har selvfølge noteret mig en masse men ikke i forhold til temaer, men mere i forhold til personer og bipersoner og andre vigtige ting.. 

Men tak for dit svar Dennis Svensson, jeg prøver at dykke ned i bogen igen og lede videre :)

På forhånd tak.

Mvh Camilla  


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. marts 2016 af Stygotius

Hvad mon man tror at  "i forhold til " betyder?? hmmm.......


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2016 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Budskabet er vel en sønderlemmende kritik af det daværende uddannelsessystem.


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. marts 2016 af Stygotius

Bogen er nok  en lige så sønderlemmende kritik (eller i hvert fald et billede) af den lammende og snærende opvækst man bød unge mennesker  i 1930erne og 1940erne, og som fik dem til at forsømme deres forår..

Smlgn. Klaus Rifbjergs radioroman "De beskedne" fra 1974.

Tænk også på titlen "Den kroniske uskyld".


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. marts 2016 af SuneChr

# 0
Forfatterens politiske ståsted er også vigtig for forståelsen af værket.


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. marts 2016 af Stygotius

Skal et værk ikke tale for sig selv?

Jf. nykritikken.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. marts 2016 af Stats

Ikke hvis du vælger at anvende den biografiske metode, hvilket vel også er mere passende.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. marts 2016 af Stygotius

Den  biografiske metode, -vorherrebevares !!

Hvorfor i alverden skulle det dog være mere passende at blande alle mulige uvedkommende ting, der kke har noget med værket at gøre, ind???

Om en kunstner (en forfatter, komponist, maler, musiker etc.) har haft haft hjertesorger, pengesorger, mavepine, tandpine eller  forstoppelse eller problemer med kommunen, sin nabo eller med ungerne da han/hun skabte værket, eller hvor lang tid og hvor mange kvaler det tog ham/hende at skabe det, er så uendeligt ligegyldigt og uinteressant for den der skal opleve værket.

Hvor mange timer det har taget mig at lære et stykke musik på mit  instrument, er så tordnende ligegyldigt for dem der skal høre på det.

Hvad et værk ikke selv udtrykker, høre hjemme i en  litteraturhistorie eller en musikhistorie eller kunsthistorie eller en biografi, -ikke i en beskrivelse af værket.

At Aarestrups digt "Der er en trolddom på din læbe" ikke var skrevet til Caroline, hans kone, men til en af hans  patienter der var hans elskerinde, har intet med oplevelsen eller "forståelsen"  af digtet at gøre.


Skriv et svar til: Det forsømte forår

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.