Afsætning
Analysere konkurrencemæssig position
Hej alle.
I min SRO skal jeg analysere en virksomheds konkurrencemæssige position med udgangspunkt i i konkurrencesituationen på markedet.
Jeg har brug for lidt input til hvilke modeller jeg kan benytte?
På forhånd tak! :)
Svar #1
15. april 2016 af Stats
Konkurrencemæssige position:
(markedsleder, markedsudfordrer, markedsfølger eller markedsniche). Det er den position, som virksomheden besidder, eller vil besidde i fremtiden.
Konkurrencesituation:
Som udgangspunkt når man skal undersøge konkurrencesituationen, så gør man ofte brug af skydeskivemodellen(eller konkurrencetragtmodellen) for at identificere virksomhedens konkurrenter.
Derefter laver du en konkurrentanalyse over de vigtigste konkurrenter, fx virksomhedernes økonomi, markedsandel, styrker og svagheder, strategier og anvendelse af marketingmix.
Du kan eventuelt også kigge på deres positioneringen. (USP, ISP eller ESP). --> hvad vil de?
---
Derefter kan du lave nogen vurderinger om hvorvidt de er markedsleder, -udfordrer, -følger eller -niche.
Mvh Dennis Svensson
Skriv et svar til: Analysere konkurrencemæssig position
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.