Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Terrorisme

30. oktober 2016 af wambeewambee (Slettet)

Hejsa - jeg skal til og skrive AT6 som foregår som et "indspark" til SRP da man jo somregel vælger det samme emne i AT6 og SRP. Jeg har valgt faggrupperne engelsk og psykologi med emnet "terrorisme" - altså terrorisme ud fra individets perspektiv. 

Jeg skal til min første vejledning i morgen, og jeg er meget i tvivl om det er det rette emne jeg har fået valgt, men jeg synes bare det er så nutidigt at det er let at drage parralleler til, samtidig med at jeg synes det er vildt spændende. Men det er en svær opgave, det er jeg med på. Jeg har fundet en masse teoretikere jeg vil inddrage, og dermed også kun en masse "redegørende". 

Jeg har sat mig for at jeg vil lave mine udkaster til problemstillingerne i dag, så jeg har en masse jeg kan komme med til vejledningen. Jeg er dog gået i stå, og mangler virkelig forskelliges syn og vinkler på sagen. Jeg har lavet min redegørende problemstilling: 

1) Hvilke socialpsykologiske forklaringer/årsager kan der være til at man bliver terrorist?

I min analyserende del er jeg lidt splittet da jeg rigtig gerne ville inkludere min engelske kilde her, men jeg har ikke fundet en bog, film osv. Jeg ville rigtig gerne holde mig væk fra det fiktive (da man ikke arbejder med fiktive personer i psykologi) og fokusere på nutidige terrorister såsom danske Victor, Anders Breivik osv. Dette skal selvfølgelig være på engelsk, så hvis I har nogle gode idéer skriv endelig! 

Samtidig mangler jeg også noget til mit diskuternede spørgsmål :/. Jeg har svært ved at finde inspiration på nettet, da der ikke ligger mange AT eller SRP opgaver om terorrisme i mine fag. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. november 2016 af ampelfrau (Slettet)

er du kommet videre?


Svar #2
01. november 2016 af wambeewambee (Slettet)

Hejsa - ja jeg er kommet videre. Jeg er endt med disse 3 problemstillinger til min AT. :-) 

1) Hvilke socialpsykologiske forklaringer kan der være til at et individ bliver terrorist? 
- Her kommer jeg først ind på Giddens og Thomas Ziehes senmodernitetsteorier: selvets refleksive individ, den ontologiske usikkerhed, potensering og ontologisering til at forklare individet i en senmoderne sammenhæng. Herefter går jeg ind under indivdets indtræden i gruppen da det har meget at gøre med ovenstående, da man får givet sin rolle og identitet i gruppen og undgå selv at tage en masse beslutninger = tryghed, fællesskab og sammenhold. 

- Herefter går jeg i dybden med gruppen med således: gruppepres, deindividualisering og flokmentalitet og hvordan man mister sin egen besiddelse af normer og værdier fra sin sociale arv, og i stedet går efter gruppens. Hertil en redegørelse for Zimbardos fængselseksperiment. 

- Til sidst snakker jeg om hvad der gør at individet og gruppen som helhed, handler gennem ekstreme handlinger. Her kommer jeg ind på gruppepolarisering.

Her synes jeg at jeg har snakket nok om selve årsagerne??? Dette er jo blot min AT og til en fremlæggelse på 10 min. LÆS VENLIGST: Er dog i tvivl om hvorvidt jeg ikke kan kritisere de 2 teoretikeres teorier i min sammenhæng, da de jo siger man er løssluppet fra det traditionelle samfunds traditioner, religion osv. Men sådan foregår det vel ikke helt med terrorisme? Meget af det bunder jo nemlig i dette specielt religion? Derudover vil jeg dog på ingen måder blande for meget religion ind i min AT-opgave, eller SRP for den sags skyld men det kan vel ikke undgåes? 

2) Hvilke retoriske virkemidler benytter Julian Baggini sig af i artiklen "Radicalisation is not brainwashing. We need to rethink how we tackle it" til at argumentere for at radikalisering ikke er hjernevaskning men et individiduelt valg?

- Her havde jeg tænkt mig at lave en kommunikations analyse med fokus på retoriske virkemidler, men koble det til psykologi med lidt fra eksistenspsykologien og det ovenstående om at igen det er et valg man har taget, da man er frisatte og refleksive individer. 

3) Hvor kommer menneskets ondskab fra, og er det muligt for alle mennesker at begå ekstreme handlinger og voldelige handlinger? 

- Her havde jeg tænkt at fokusere på Milgrams lydighedseksperiment med fokus på autoriteter. Ved dog ikke om det minder for meget om 1'eren, så hvis nogen har andre idéer please skriv!!


Skriv et svar til: Terrorisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.