Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Hjælp til SRP i det gyldne snit og skønhedsidealet

17. november 2016 af MartinJansen (Slettet)

Hej alle

Jeg skal til at skrive srp i matematik og dansk. Jeg har valgt at beskæftige mig med det gyldne snit og skønhedsidealet. Hvordan kan man koble det gyldne snit til det at være 'smuk'? 

Jeg har brug for jeres hjælp. Alt fra kilder, meget gerne bøger, hvad der er godt at komme ind på, og hvordan jeg skal koble matimatikken til det. TAK PÅ FORHÅND!

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

Først bliver du nødt til at definere, hvad der er smukt (et lille hint: oldtidens grækere anså blandt andet symmetri som skønhed; ikke matematisk symmetri, men "naturlig" symmetri, dvs. hvad der virker symmetrisk, når mennesker ser på det). En art symmetri i hverdagen er fx dørhængsler. Matematisk er de ikke symmetrisk placeret, men de ser alligevel symmetriske ud. 
I matematik og dansk er det ganske oplagt at skrive om malerkunsten og det gyldne snit. 
Angående kilder er det altid godt at søge på http://bibliotek.dk. En fremstilling, der nærmest skreg til himlen, var: Frandsen, Jesper: De(t) gyldne snit - i kunst, natur og matematik
Ellers er der masser af engelsksproget litteratur. Søg fx via Britannica og (selvfølgelig) på engelsk "the golden ratio".

Skriv et svar til: Hjælp til SRP i det gyldne snit og skønhedsidealet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.