Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
Identitetsdannelse SRP
Jeg er ved at skrive en SRP omkring unge og deres identitetsdannelse i det senmoderne samfund. I den forbindelse har jeg valgt at benytte mig af Ziehe (individualisering, formbarhed, øget refleksivitet), Giddens (refleksivitet, risikosamfund) og Riesman (socialkarakter).
Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt disse tre er tilstrækkelige? Ang. Giddens så var det jo Ulrich Beck, som først fremlagde teorien om risikosamfundet, men Giddens benytter det også - så derfor kan det vel godt stå under ham, eller hvad?
Svar #1
12. december 2016 af MS14 (Slettet)
Hej :)
Er selv i gang med SRP om samme emne.
Jeg bruger selv både Ziehe, Giddens og Honneth og deres teorier vedr. identitetsdannelse i det senmoderne samfund, samt anerkendelsesteorien - Og jeg vil sige, at det i den grad er tilstrækkeligt med tre sociologer, da deres teorier generelt kan fylde en hel del i SRP´en (Altså en hel del som i - Jeg er på kanten af maximummet for antal sider :) ) Vedr. dit spørgsmål, så ville jeg personligt ikke inddrage en sociolog mere blot for at understrege, hvem der fremlagde teorien først :)
Mvh.
Svar #2
12. december 2016 af FransiscoMertens (Slettet)
Her er nogle fine begreber du kan inddrage :)
Knække de Kulturelle kode: Der er nogle kulturelle koder i et samfund, og heriblandt det danske samfund, det er en god ide at knække de forskellige koder i f.eks. Det danske samfund, fordi jo bedre det lykkes, desto større er man i stand til at tilpasse sig i forhold til de krav, samfundet stiller.
Social identitet: Den person man er, man sammenligner sig med andre individer. Men man har på vigtige områder ens egen social identitet i forhold til dem. Social identitet: Den identitet, man har som følge af de fællesskaber, man indgår i. Det er såvel objektive sociale fakta (fx arbejde), som mere subjektivt hvilke holdninger og værdier, man har.
Identitet: Der skelnes mellem to personlige identitet: at man i overensstemmelse med sig selv på nogle tidspunkter. At der er overensstemmelse og stabilitet i en individets selvforståelse.
Rolleovertagelse: Når et barn imiterer andre mennesker i barnets omgivelser. Først og fremmest mor og far og bliver mere kompliceret med alderen.
Den generaliserede anden: At et barn bliver integreret i sine omgivelser. Ikke kun i familien, men også på skolen og andre steder hvor man er social med andre.
Svar #3
13. december 2016 af Freia123 (Slettet)
Tak for svar!
Jeg har ændret min redegørelse til: Ziehe (formbarhed og kulturel frisættelse), Giddens (refleksivitet) og Ulrick Beck (risikosamfund) - tænker i det er tilstrækkeligt? :-)
Svar #4
13. december 2016 af Freia123 (Slettet)
#1Hej :)
Er selv i gang med SRP om samme emne.
Jeg bruger selv både Ziehe, Giddens og Honneth og deres teorier vedr. identitetsdannelse i det senmoderne samfund, samt anerkendelsesteorien - Og jeg vil sige, at det i den grad er tilstrækkeligt med tre sociologer, da deres teorier generelt kan fylde en hel del i SRP´en (Altså en hel del som i - Jeg er på kanten af maximummet for antal sider :) ) Vedr. dit spørgsmål, så ville jeg personligt ikke inddrage en sociolog mere blot for at understrege, hvem der fremlagde teorien først :)
Mvh.
Skriver du også i dansk A, samf A? :-)
Svar #5
13. december 2016 af FransiscoMertens (Slettet)
Nej, hvis du synes det er spændende - go' for it.
Svar #6
14. december 2016 af MS14 (Slettet)
Skriver du også i dansk A, samf A? :-)
- Ja, det gør jeg :)
Skriv et svar til: Identitetsdannelse SRP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.