International økonomi

Finans- og pengepolitik HJÆLP

11. marts 2017 af Mati27 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej :-)

Jeg er igang med at skrive en opgave om finans- og pengepolitik i gymnasiet og er stødt på to spørgsmål, som jeg har lidt problemer med.

Spørgsmålene lyder således:

A: Hvilken af de to politikker (finans- og pengepolitik) har vi i Danmark bedst rådighed over?

B: Hvordan kan de to politikker tænkes at påvirke hinanden? Føres de to politikker uafhængigt af hinanden? - eller er der et samspil mellem de to politikker?

Håber nogle af jer kan hjælpe mig :-)

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. marts 2017 af larssten (Slettet)

A. Finanspolitik, da vi ikke helt kan føre en selvstændig pengepolitik, da vi kører en fastkurspolitik (som er låst fast til euroen med 2,25% +-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. oktober 2017 af MikkelRolandEgesberg (Slettet)

Fastkurssamarbejdet med euroen og den europæiske centralbank ECB kaldes ERM2 SAMARBEJDET ..EXCHANGE RATE MECHANISM 2 SAMARBEJDET.....

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. oktober 2017 af MikkelRolandEgesberg (Slettet)

Føres en ekspansiv pengepolitik hvor politikerne fester for lånte penge, griber de ofte til pengepolitikken og printer penge, det er en fiat currency, en slags toiletpapir de kan printe uendeligt meget af, sålænge pengesedlen er mere værd en toiletpapiret, også kaldet seignorage, efter herremænd med egen lokal valuta,.... der er ingen guldstandard anymore

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. oktober 2017 af MikkelRolandEgesberg (Slettet)

Pengemængden kan aflæses af m0 m1 m2 m3....m3 er den bredeste og den gider amerikanerne ikke offentlige længere....i wonder why, vi drukner i dollar toilet papir også kaldet eurodollars, lokale penge i udlandet - eurodollars er dollars udenfor US! Euroyen er yen udenfor japan etc.....say hello to QE2...quantitative easing ..en flot betegnelse for en ekstrem printning af dollartoiletpapir

Skriv et svar til: Finans- og pengepolitik HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.