IT

Datasikkerhed og RSA

12. juni 2017 af MrStruggle (Slettet) - Niveau: C-niveau

Har trukket dette emne til eksamen, og har været så heldig at trække det emne vi havde om da min computer var til reperation. Jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal håntere mit emne og vil derfor høre om der er nogen der kender en hurtig guide/lynkursus til Python.

Bilag: program skrevet i Python, der udskriver fibonacchi tallene fortløbende samt en programstump med en procedure "mult", der laver potensopløftning modolo et tal n.

I skal udvide programmet, så det udskriver forholdet mellem et fibonacchi og dets forgænger

I skal lave jeres egen model af RSA med to primtal, offentlige nøgler mm.

I skal lave programstumper, der finder den offentlige nøgle, når φ(n) er beregnet

I skal lave en programstump, der udskriver primtal fortløbende - både i Python og i Mindstorms

Ved fremlæggelsen

- Demonstrer jeres programstumper og forklar de interresante programstrukturer

- Demonstrer kryptering og dekryptering af tal på stedet

- Sammenlign programmering i Python og et andet programmeringssprog (Greenfot eller Mindstorms)

- I skal komme ind på samfundsbetydningen af RSA, og andre krypteringsformer skal diskuteres

Vedhæftet fil: 20170612_083439.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2017 af Toonwire

Jeg vil anbefale at du får styr på den talteori der ligger bag ved opgaverne, især for RSA. Programmeringsdelen vil ikke blive et så stort problem når du først har styr på talteorien.
Et godt sted at starte vil være at lære om moduloregning.

For lidt inspiration er her udvidelsen af det vedlagte Pythonprogram til at finde forholdet mellem to følgende Fibonachi tal:

Prøv at køre programmet og se om forholdet mellem tallene minder dig om noget


Skriv et svar til: Datasikkerhed og RSA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.