Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

RSA og Permutation

15. december 2017 af Yasur

Hej, Jeg er lidt i tvivl med min opgave, da der står jeg skal ''vis forskellige regler for permutationer og bevis nogle af dem'' Jeg ved ikke helt selv hvad det er for nogle regler, den eneste jeg har skrevet noget om er kombinatorik. Så ved jeg ikke om RSA, primtal osv skal med. Og jeg skal komm med noget teori for permutation, kan det være talteori? 
Hjælp! pls! tak på forhånd :D 


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. december 2017 af peter lind

RSA og primtal har ikke noget med permutationer at gøre, så det skal du i hvert fald ikke tage med. En væsentlig regel er (n+1)! = (n+1)*n!.  Du skal bevise den generelle formel for permutationer


Svar #2
15. december 2017 af Yasur

tusind tak for svaret. jeg vil lige hører om der var andre regler end den? og så har jeg allerede denne her under kombinatorikKn=\frac{26!}{(25-2n+1)}*\frac{1}{2^{n}}

som jo er til at finde kombinationer


Svar #3
15. december 2017 af Yasur

Kombinatorik er kun brugt i form af matematik i enigma, og ikke for at forklarer permutation


Brugbart svar (1)

Svar #4
16. december 2017 af peter lind

#3 Det er altså også brugt i mange andre sammenhænge f.eks. binomialformlen


Svar #5
16. december 2017 af Yasur

Nu begynder jeg lidt at tvivle på min opgave, jeg har brugt kombinatorik til at beregne mulige kombinationer i enigmas koblingstavle, skulle jeg have brugt permutations reglen?


Skriv et svar til: RSA og Permutation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.