Historie

Wall-Street Krakket

19. januar 2018 af IsabellaBak (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Vi har om Wall-Street Krakket, men er ikke sikker på, at jeg forstår det ikke helt. Jeg forstår ikke hvorfor det skete. Så hvis i ved det, må i meget gerne svare. Tak på forhånd :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. januar 2018 af Mathias7878

Fordi aktierne havde en urealistisk kurs. De var blevet "pumpet op" til at være en meget højere værdi, end de reelt set var. Du kan sammenligne det med boligboblen, hvor et hus, der normalt kostede 2 millioner, pludselig kostede 10 millioner kroner. Det handlede alt sammen om spekulationer.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. januar 2018 af mathon

…er en tilbageskuende forklaring.
Men på spørgsmålet: "Jeg forstår ikke hvorfor det skete.” er vel navnlig at bemærke, at værdien af aktier og købsvilligheden af dem er et spørgsmål om folks tillid til den øjeblikkelige ekspertvurdering af deres værdi, det vil sige ekspervurderingen af den momentane aktiekurs og på sigt. Hvis den er høj og "stabil", er der tillid til en stor indtjening, som mange altid har lyst til at være medpart i. 
Skifter tilliden pludselig og massivt blandt de mest årvågne og erhvervsindsigtsfulde, som "aner" uråd, skynder disse sig at sælge, mens kursen endnu er høj. Derefter kan kursrutcheturen evt. begynde for alvor.

Det tager - som i alt andet - lang tid at opbygge tillid, men den fortabes undertiden på et splitsekund.


Skriv et svar til: Wall-Street Krakket

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.