Historie
Hvorfor kom så mange film om Enigma-emnet først ud i 2000? Og ikke i 1970'erne?
Hej, Studieportalen
Jeg skriver om emnet Enigma, kryptering, og 2. verdenskrig, men jeg har et fokuspunkt om den populærkulturelle formidling af hændelserne.
Jeg har undret mig over, hvorfor så mange film, som U-571, Enigma (2001), og All The Queen's Men først kom ud i starten af d. 21. århundrede, og hvorfor så mange film ikke var lavet før?
Med LGBTQ+ på dagsordenen i 2014, kan jeg selvfølgelig forstå, at The Imitation Game kom frem, som fremstillede en homoseksuel mand, men disse andre film, er jeg i tvivl om.
Har I bud?
Svar #1
09. april 2025 af Iota
Godt spørgsmål. Jeg ved ikke om der er hold i det jeg skriver, men kan det være fordi, at oplysninger om disse emner stadig var hemmelige i 70'erne? Måske det kan hjælpe dig lidt på vej, hvis du kan finde ud af, hvornår offentligheden fik historierne at vide.
Svar #2
09. april 2025 af arwww
Ja, jeg var skrevet et afsnit om det, og informationerne kom ud, både i bøger og som offentlige dokumenter, i 1970-1980, så det er mærkeligt, at der ikke er film i den periode, hvor det var på dagsordenen.
Tak for hjælpen - det er lige akkurat det, som jeg er lidt forvirret over.
Selvfølgelig er der politisk-sensitive emner, såsom ligestilling og homoseksualitet, som hhv. The Imitation Game og Enigma (2001) fremhæver - men de udkommer først i tidspunkter, hvor disse emner er mest relevante.
Svar #3
10. april 2025 af Iota
Godt at du har fundet ud af det :) Jeg er dog kommet i tanke om, at der i 1970'erne og 1980'erne var et stort fokus på koldkrigsdramaer, spionage mellem USA og USSR, atomkrig osv. Måske det havde en indflydelse på, at historier fra Anden Verdenskrig ikke havde helt samme aktualitet, som de senere fik. Efter den kolde krig var slut, var der måske mere plads til at dyrke heltefortællinger og moralske dilemmaer, som man oplever i de film du nævner. Her var historierne ikke helt så tæt på længere. Det er blot et bud!
Skriv et svar til: Hvorfor kom så mange film om Enigma-emnet først ud i 2000? Og ikke i 1970'erne?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.