Historie

Trekantshandel

06. februar 2018 af Stjerneskud2016 - Niveau: A-niveau

Jeg har spørgsmål om Trekantshandel

Jeg skal nævne fordele og ulemper ved trekanshandlen, og forklare hvorfor den blev afviklet.

Mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2018 af peter lind


Svar #2
06. februar 2018 af Stjerneskud2016

Den blev afviklet pga. afskaffelsen af slavehandelen i 1807. 

Kan jeg sige at fordelene er, at man når man solgte danske produkter (våben) og til gengæld købte/fik slavere, brugte man slaver til produkter som man så selv drog nytte af, ved at have slaver på fx. sukkerplantager.

Hvad kan man nævne som ulemper?

peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2018 af peter lind

Ja men kort fortalt at det var særdeles lønsomt. Ulemperne var slavehandlen. Det mente man jo ikke den gang; men det mener man i dag.


Svar #4
06. februar 2018 af Stjerneskud2016

Mange tak!

Jeg har også et spørgsmål om hvem der i Danmark stod bag trekantshandlen og hvilken ideologi understøttes handlen af?

Er det ikke imperialismen som understøtter handlen, fordi man oprettede kolonier i Afrika og De vestindiske øer. 

Men hvem stod bag?

peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. februar 2018 af peter lind

Ifølge artiklen i #1 er en vigtig operatør vestindisk-guineiske Kompagni  men der har jo nok været adskilligt flere


Svar #6
06. februar 2018 af Stjerneskud2016

Men Vestindiskguineisk Kompagni handlede bl.a. med sukker fra Vestindien. Betyder det også at de har noget med trekantshandlen at gøre?

Kan man ikke sige at det var daværende konge som stod bag?

peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. februar 2018 af peter lind

han var vist nok også indblandet: men det er lang tid siden jeg har læst om det; så jeh er ikke sikker


Skriv et svar til: Trekantshandel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.