Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Identitetsdannelse i bander

03. november 2018 af jasmina9011

Jeg skal snart til at skrive srp og mit emne er identitetsdannelse i bander. Vil egentlig bare høre om nogen af jer har skrevet om lignende emne før og hvad i b.la kom ind på og hvilke samfundsfaglgie begreber i synes er gode at koble på! Har i gode forslag til hvad der er mest oplagt at skrive om? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. november 2018 af MaiiDevon

I min SRO (engelsk og samfundsfag) skrev jeg om radikalisering. Men der er ikke så stor forskel på den teori man benytter - om man skriver om mennesker, der får deres identitet fra en religiøs gruppe eller en bande.

1) Anthony Giddens om det senmoderne samfund.

2) Thomas Ziehes teori om reaktionsmønstre (især ontologisering).

3) Aksel Honneths anerkendelsesteori og de forskellige sfærer. 

4) Michel Maffesolis teori om retraditionalisering


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. november 2018 af MLektiehjælp

Jeg har arbejdet med noget lignende flere gange. Ovenstående svar er et ret godt bud på, hvad du kan inkludere! Hvis du vil have gratis hjælp og vejledning til dit projekt, er du også velkommen til at skrive til mig - men jeg anbefaler ligesom #1, at du bruger Giddens og Honneth.


Svar #3
03. november 2018 af jasmina9011

#1

I min SRO (engelsk og samfundsfag) skrev jeg om radikalisering. Men der er ikke så stor forskel på den teori man benytter - om man skriver om mennesker, der får deres identitet fra en religiøs gruppe eller en bande.

1) Anthony Giddens om det senmoderne samfund.

2) Thomas Ziehes teori om reaktionsmønstre (især ontologisering).

3) Aksel Honneths anerkendelsesteori og de forskellige sfærer. 

4) Michel Maffesolis teori om retraditionalisering

#2

Jeg har arbejdet med noget lignende flere gange. Ovenstående svar er et ret godt bud på, hvad du kan inkludere! Hvis du vil have gratis hjælp og vejledning til dit projekt, er du også velkommen til at skrive til mig - men jeg anbefaler ligesom #1, at du bruger Giddens og Honneth.

´1 - Jeg forstår dog ikke helt hvordan Giddens teori kan kobles til mit emne ..

2 - Tak! Det vil være utroligt hjælpsomt!


Brugbart svar (1)

Svar #4
04. november 2018 af MaiiDevon

Fordi Giddens behandler identitetsdannelsen i det senmoderne samfund - hvor individet pga. de mange muligheder og aftraditionaliseringen, selv må ud og skabe en identitet. Dette skaber dog også en usikkerhed. Thomas Ziehe beskriver de reaktionsmønstre, der kan opstå, f.eks. ontologisering. Ved ontologisering søges der et grundlag, der kan give udtryk af noget holdbart, der giver mening. Det kan være religiøst, politisk mm., og det ses bl.a. hos rockergrupper, der har deres egne normer, regler og moral.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. februar 2021 af 12e4

Hej, jeg skriver om præcis det samme emne og ville høre om du jasmina9011 måske fandt noget brugbart du ville anbefale


Skriv et svar til: Identitetsdannelse i bander

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.