Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP-matematik!

13. november 2018 af Kallisto99

Jeg mangler stadig inspiration til mit SRP-emne! Jeg ønsker, at kunne komme ind og forklare om binære tal, samt omregningen fra decimaltal til binære (og omvendt). Jeg mangler bare noget, som kan tilkobles til emnet! Nogle idéer? 

Har før skrevet om Alan Turing og det binære talsystem, men hvis dette emne skal genvælges, skal jeg have en vinkel på det. :)

Mvh. Kritteri


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Nu er det trdie gang du spørger.

Har du spurgt din lærer, om det er i orden, at du skriver om det samme emne?

Hvilke fag skriver du i?

Hvad skrev du helt konkret om tidligere?


Svar #2
13. november 2018 af Kallisto99

Ja, det er jeg klar over. Jeg har stadigvæk ikke fundet et brugbart svar og derfor tillader jeg mig at skrive igen. Ja, det har jeg skam. Han vil vinkle den i en anden retning, som jeg ikke har lyst til.

Matematik og engelsk.

Mht. Turing?

-Kritteri

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. november 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Ja, med hensyn til Turing.

Hvilken vinkel vil din lærer lægge?


Svar #4
13. november 2018 af Kallisto99

Han vil vinkle den, aå der er fokus på det homoseksuelle. I den tidligere opgave, var der fokus på enigma.

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. november 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Hvad så med at gå længere tilbage i tiden.

"I en af sine artikler beskriver Lovelace, hvordan kodning kunne appliceres til den analytiske maskine, så den ved siden af tal ville blive i stand håndtere og behandle symboler og bogstaver. Altså en form for computerprogram, og Ada Lovelace kan derfor beskrives som verdens første computerprogrammør."

https://faktalink.dk/titelliste/computerens-historie

http://kodekuren.dk/ada-verdens-foerste-programmoer-del-1/

Eller

"Hvad er logisk algebra?

Programmeringen af en computer er baseret på det binære talsystem, som er et talsystem udelukkende baseret på de to tal 1 og 0. Ifølge Datamuseum.dk var det den tyske matematiker Gottfried Leibniz, der allerede i 1703 skrev en afhandling om dette system. I stedet for at bruge 10-talsystemet anvendte han 2-talsystemet og brugte kun kombinationer af tallene 1 og 0 for at kunne repræsentere alle tal. Hans system var dog kompliceret, og det blev ikke brugt i praksis, før en engelsk matematiker ved navn George Boole i 1850’erne fastlagde nogle konkrete regneregler: Han lod 0 repræsentere den logiske værdi falsk og 1 værdien sand ud fra den logik, at alle logiske udsagn enten kun kan være falsk eller sand. Det er disse regneregler, som kaldes logisk algebra (se kilder).

I 1930’erne byggede amerikaneren Claude Shannon videre på Booles logik og påviste, at det elektriske kredsløb kunne sammenlignes med Booles symbollogik. "

https://faktalink.dk/titelliste/computerens-historie

Ved dog ikke lige med matematikken i det - det må du nok hellere spørge din lærer om.


Svar #6
13. november 2018 af Kallisto99

Det var nogle gode forslag. Jeg vil kigge videre ind i det. Tak

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. november 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Prøv lige at google: "binary numbers polynesian"

Ved dog heller ikke lige med matematikken.


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. november 2018 af peter lind

Du kan også prøve med algoritmer med naturlige tal. Det er i nogle tilfælde langt simplere og enklere at udføre dem baseret på 2- talsystemet. Det gælder gange og division. Algoritmen til udregning af ae kan også laves lettere i totalsystemet


Skriv et svar til: SRP-matematik!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.