Afsætning

Strategisk alliance

04. februar kl. 21:15 af Studerende17 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvornår er et samarbejde mellem to virksomheder "strategisk alliance"? Hvis nu en producent sælger sine varer gennem en anden virksomhed, som fx være Bilka, der sælger Toms Chokolade - ville der her være tale om strategisk alliance?

"Strategisk alliance (også kendt som strategisk samarbejde) er en form for integration, hvor virksomheder ikke overtager eller opkøber hinanden, men derimod samarbejder om forskellige funktioner, for samlet set at opnå stordriftsfordele. Eksempler på disse typer af strategiske alliancer kunne være licensproduktion, franchising eller joint venture samarbejde." - Kilde: Studieportalen


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar kl. 22:31 af ringstedLC

Det tror jeg ikke, at man vil kalde en stragetisk alliance. Toms er en fabrik, der kun sælger til forhandlere, og ikke en slikbiks, hvor LillePeter skal ned og købe fredagsslik. Bilka (Salling Group) er "bare" en storkunde hos Toms. Men kæderne i Salling Group, - Bilka, Netto, Føtex er vel en strategisk alliance, altså seperate virksomheder som får stordrifts fordele ved indkøb og intern distribution hos fx Toms.

I bilbranchen finder samarbejde sted i mellem især de store japanske producenter og de europæiske mærker. Det gør adgangen ind over EU's grænse lettere for japanerne og de europæiske mærker for bedre priser på japanske industrirobotter.


Skriv et svar til: Strategisk alliance

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.