Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRO - gensplejsning af risplanter

30. maj 2019 af n3sa00

Hej.

Jeg er i gang med at skrive SRO om gensplejsning af risplanten og har fået en opgave der lyde således: ud fra risplanten, redegøres kort for plantens tiltænkte forbedring og mulige gavnilige effekt. 

Jeg ved ikke hvordan jeg skal svare, nogle der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2019 af gerthansen

Mener de ikke bare at du skal redegøre kort for, hvordan man har tænkt sig at ændre planten, altså skal den blive bedre til kunne klare sig i tørke, eller i meget våde omgivelser, eller udnytte bestemte ressourcer. OG så skal du så kommentere på hvad en sådan ændring vil have for planten.


Svar #2
03. juni 2019 af n3sa00

"Man har gensplejset risplanten, så den har fået den egenskab, at den fremmer produktionen af A-vitamin - hvilket er en væsentlig nødvændighed for at modvirke blindhed og diverse sygdomme hos børn i udviklingslande. Gyldne ris indeholder beta-karoten, et af naturens vigtigste og mest udbredte pigmentstoffer. det er et vigtigt forstadie, hvilket kroppen har brug for, for at kunne producere A-vitamin. En del grøntsager er naturligt rige på beta-karoten, hvorimod almindelige hvide ris sort ikke indeholder spor."

Dette er mit svar indtil videre. Er det besvaret nok, eller kunne jeg komme med flere ting?

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2019 af gerthansen

Det er et meget fint svar ja. Jeg kan ikke se hvad mere du som sådan skulle komme ind på.


Skriv et svar til: SRO - gensplejsning af risplanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.