Historie

Kildekritik litografi

13. september 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har rigtg svært ved at lave kildekritik på en litografi som er lavet i 1839 af Sabroe. Jeg håber meget på at der er nogle som vil tage sig lidt tid til at hjælpe mig. Det jeg ska forholde mig til er billedet. Jeg har en oploadet pdf filen, fordi det KUN er billedet/litografien jeg skal forholde mig til! men jeg har også opgivet et link på nettet hvor man kan se billedet.

Billedet på det følgende link: https://navn.ku.dk/maanedens_navn/dansk-vestindien/ 

Med titlen : Litografi 1839 efter tegning af Thomas Christian Sabroe. © Det Kongelige Bibliotek.

Kilden er et litografi af afsender Thomas Christian Sabroe, vist i Det Kongelige bibliotek. Kilden handler kort om menneskers skæbne . Ved hjælp af skibet i midten af fortælles historien om de mange mennesker som imod deres vilje blev bragt fra Afrika til Europa for at arbejde som slaver.

Jeg tænker selv at kilden nok er 1. håndkide, og er en troværdig kilde,men jeg kan ikke forstå hvem kildens modtagere er....

Jeg tænker dog kilden er offentlig og insitutionel, umiddelbart fordi den er udgivet af det Kongelige bibliotek.

Men hvad er formålet med kilden????? udover evt. at skildre slavernes historie. Kilden har vel tendens også


Svar #1
13. september 2019 af HFNU (Slettet)

Har fundet ud af det 


Skriv et svar til: Kildekritik litografi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.