Historie

mellemkrigstiden

24. oktober 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogle der kan hjælpe mig med at forstå det med at Europakortet bliver nytegnet efter 1. verdenskrig?

Jeg har forstået begivenhederne sådan at efter 1. verdenskrig bliver Tyskland bliver reduceret pga. de lanområder de skal afgive ifølge af Versaillestraktaten.

Det at ØstrigUngarn går i opløsning er det blandt andet pga. den konflikt der er mlm Rusland og ØstrigUngarn ift. Balkanområdet. Rusland ser sig selv som de slaviske folks beskytter(blandt andet Serbien og Bulgarien) og fordi der så er mange slaver under det østrigsk og ungarsk styre. Bliver Rusland en trussel mod ØstrigUngarn?

Opstår der direkte en krig mlm ØstrigUngarn og Rusland? og gør det at ØstrigUngarn IKKE eksisterer længere?


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. oktober 2019 af peter lind

Rusland er slet ikke indblandet i det. De havde nok at gøre med borgerkrigen.

Østrig-Ungarne var et meget blandet land, hvor flere dele havde forsøgt at gøre sig fri. Det er beskrevet som en kolos på lerfødder. Det opnådede de så endelig med Versaillestraktaten


Svar #2
24. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Ja okay, og tak for dit svar, så har jeg misforstået, hvorfor ØstrigUngarn går i opløsning.

I vores undervisningsbog står der omkring de konflikter som var i Europa under 1. verdenskrig:

"Mellem Rusland og Østrig Ungarn var der en rivalisering om indflydelse i Balkanområdet. Problemstillingen skærpede, fordi det tyrkiske rige, som havde hersket over store dele af Balkan i perioden fra 1878 til 1912 havde mistet næsten hele dere område.  I stedet var der oprettet en række små stater, heriblandt de slaviske stater Bulgarien og Serbien. Som den største slaviske nation så Rusland sig som de slaviske folkeslags beskytter og da der var mange slaver under det østrigsk og ungarsk styre, var Rusland en trussel mod østrigUngarns enhed".

Af den grund troede jeg at det kunne være derfor at ØstrigUngarn så går i opløsning. Jeg har forsøgt at kigge i vores bog og på nettet for at forstå, grunden til hvorfor Rusland og ØstrigUngarn går i opløsning, men jeg har hvertfald ikke helt fundet årsagen endnu så


Skriv et svar til: mellemkrigstiden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.