Dansk

Hjælp med startkomma

26. februar 2020 af Anonymus2244 - Niveau: 7. klasse

Hej

Jeg sætter startkomma. Jeg har egentlig meget styr på kryds og bolle metoden, men nogle gange lyder det som om der skal være komma, selvom der ikke er et sæt kryds og bolle. Skal jeg så gå med kryds og bolle metoden eller skrive kommaet? Jeg har et par sætninger som eksempel her. Jeg er også usikker på et par. Det ville være dejligt hvis i kunne svare på spørgsmålet ovenover og skrive hvorfor i har rettet kommaerne i sætningerne som i har. 

Det var en rolig morgen uden for meget støj, der ellers plejede at være meget af på havnen. Fiskere satte standere med fisk op på markedet, og prøvede ivrigt at sælge dem. Selvom der var fremgang i Spanien, manglede mange mennesker penge.

Mens hun drømmende kiggede ned på havets bølger, der så smukt lyste da solens stråler ramte dem, kaldte nogen på hende oppe fra dækket.  

Søgende flyttede hun hænderne rundt, men kunne ikke føle meget andet end last, der sandsynligvis var fyldt med en masse proviant. 

Panisk prøvede hun at rejse sig op, løfte sin krop, men noget holdt hende tilbage.

En lille film afspillede i hendes hoved. Hun så sin far gå. Han gik hen til et sted, hun ikke vidste hvor var. Han så utilfreds ud, måske endda lidt sur.

Pludselig stoppede han midt i det hele og kiggede ned i det dybe hul Agnes sad i.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2020 af Stygotius

"Det var en rolig morgen uden for meget støj, (-noget) der ellers plejede at være meget af på havnen. Fiskere satte standere med fisk op på markedet(,) og prøvede ivrigt at sælge dem. Selvom der var fremgang i Spanien, manglede mange mennesker penge.

Mens hun drømmende kiggede ned på havets bølger, der så smukt lyste, da solens stråler ramte dem, kaldte nogen på hende oppe fra dækket.  

Søgende flyttede hun hænderne rundt, men kunne ikke føle meget andet end en last, der sandsynligvis var fyldt med en masse proviant. 

Panisk prøvede hun at rejse sig op(,) og løfte sin krop, men noget holdt hende tilbage.

En lille film afspilledes i hendes hoved. Hun så sin far gå. Han gik hen til et sted, (hun ikke vidste hvor var) som hun ikke kendte. Han så utilfreds ud, måske endda lidt sur.

Pludselig stoppede han midt i det hele og kiggede ned i det dybe hul Agnes sad i."

.......................................................................................

Et startkomma er et komma der sættes før en ledsætning (bisætning).

Mellem to hovedsætninger sættes der også et komma, og det kræver således at der er et grundled og et udsagnsled (=en sætning) på begge sider af dette komma. Hvis ét grundled har to (eller flere) udsagnsled, er der ikke tale om flere sætninger, og der skal således ikke være et  komma.

Det hedder derfor:

"Han røg og drak og svindlede"  -men:

"Han røg, og han drak, og han svindlede" 

Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig min oversigt over dansk tegnsætning, dvs.over kommaer og punktummer. Her der alt hvad du behøver vide. Du skal blot give mig din mailadresse.

Du kan skrive til [email protected] 


Svar #2
27. februar 2020 af Anonymus2244

#1
"Det var en rolig morgen uden for meget støj, (-noget) der ellers plejede at være meget af på havnen. Fiskere satte standere med fisk op på markedet(,) og prøvede ivrigt at sælge dem. Selvom der var fremgang i Spanien, manglede mange mennesker penge.

Mens hun drømmende kiggede ned på havets bølger, der så smukt lyste, da solens stråler ramte dem, kaldte nogen på hende oppe fra dækket.  

Søgende flyttede hun hænderne rundt, men kunne ikke føle meget andet end en last, der sandsynligvis var fyldt med en masse proviant. 

Panisk prøvede hun at rejse sig op(,) og løfte sin krop, men noget holdt hende tilbage.

En lille film afspilledes i hendes hoved. Hun så sin far gå. Han gik hen til et sted, (hun ikke vidste hvor var) som hun ikke kendte. Han så utilfreds ud, måske endda lidt sur.

Pludselig stoppede han midt i det hele og kiggede ned i det dybe hul,  Agnes sad i."

.......................................................................................

Et startkomma er et komma der sættes før en ledsætning (bisætning).

Mellem to hovedsætninger sættes der også et komma, og det kræver således at der er et grundled og et udsagnsled (=en sætning) på begge sider af dette komma. Hvis ét grundled har to (eller flere) udsagnsled, er der ikke tale om flere sætninger, og der skal således ikke være et  komma.

Det hedder derfor:

"Han røg og drak og svindlede"  -men:

"Han røg, og han drak, og han svindlede" 

Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig min oversigt over dansk tegnsætning, dvs.over kommaer og punktummer. Her der alt hvad du behøver vide. Du skal blot give mig din mailadresse.

Du kan skrive til [email protected]

Tak for hjælpen! Så jeg kan sådan set bare gå efter kryds og bolle metoden?

Svar #3
27. februar 2020 af Anonymus2244

#1
"Det var en rolig morgen uden for meget støj, (-noget) der ellers plejede at være meget af på havnen. Fiskere satte standere med fisk op på markedet(,) og prøvede ivrigt at sælge dem. Selvom der var fremgang i Spanien, manglede mange mennesker penge.

Mens hun drømmende kiggede ned på havets bølger, der så smukt lyste, da solens stråler ramte dem, kaldte nogen på hende oppe fra dækket.  

Søgende flyttede hun hænderne rundt, men kunne ikke føle meget andet end en last, der sandsynligvis var fyldt med en masse proviant. 

Panisk prøvede hun at rejse sig op(,) og løfte sin krop, men noget holdt hende tilbage.

En lille film afspilledes i hendes hoved. Hun så sin far gå. Han gik hen til et sted, (hun ikke vidste hvor var) som hun ikke kendte. Han så utilfreds ud, måske endda lidt sur.

Pludselig stoppede han midt i det hele og kiggede ned i det dybe hul,  Agnes sad i."

.......................................................................................

Et startkomma er et komma der sættes før en ledsætning (bisætning).

Mellem to hovedsætninger sættes der også et komma, og det kræver således at der er et grundled og et udsagnsled (=en sætning) på begge sider af dette komma. Hvis ét grundled har to (eller flere) udsagnsled, er der ikke tale om flere sætninger, og der skal således ikke være et  komma.

Det hedder derfor:

"Han røg og drak og svindlede"  -men:

"Han røg, og han drak, og han svindlede" 

Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig min oversigt over dansk tegnsætning, dvs.over kommaer og punktummer. Her der alt hvad du behøver vide. Du skal blot give mig din mailadresse.

Du kan skrive til [email protected]

Jeg har lige et spørgsmål til. Hvordan finder jeg ud af om der skal være komma eller punktum? Jeg har f.eks. denne sætning:

“Han gav hende tryghed, og den dag hun mistede ham, mistede hun såvel også en del af sig selv, en meget vigtigt del af sig selv.”

Hvordan ved jeg om det skal være punktum eller komma i det sidste led? Sætningen kunne jo godt se sådan her ud:

“Han gav hende tryghed, og den dag hun mistede ham, mistede hun såvel også en del af sig selv. En meget vigtigt del af sig selv.”

Eller:

“Hun var afhængig af hans kærlighed, men var nødt til at leve videre uden den, glemme ham.”

Med punktum:

“Hun var afhængig af hans kærlighed, men var nødt til at leve videre uden den. Glemme ham.”

Hvordan fastslår jeg hvordan tegnsætningen skal være? Er der en metode?



Brugbart svar (0)

Svar #4
27. februar 2020 af Stygotius

Det kan du læse alt om i den vejledning jeg tilbød dig at sende.

Ja, hvis du absolut vil bruge startkommaer, skal du bruge "kryds-og-bollemetoden".

NB. Iflg. Dansk Sprognævn er brugen af et startkomma valgfri, dvs. at  man  altid har ret til enten at bruge det eller ikke at bruge det, -også i skolen. Begge dele skal regnes for korrekte.

OBS. Du bruger ikke de rettelser jeg har foreslåët.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. februar 2020 af Stygotius

“Han gav hende tryghed, og den dag hun mistede ham, mistede hun (såvel) også en del af sig selv(. E) en meget vigtig(t) del af sig selv.”

Husk: "såvel.....som"  =  "både.......og"


Svar #6
27. februar 2020 af Anonymus2244

#4

Det kan du læse alt om i den vejledning jeg tilbød dig at sende.

Ja, hvis du absolut vil bruge startkommaer, skal du bruge "kryds-og-bollemetoden".

NB. Iflg. Dansk Sprognævn er brugen af et startkomma valgfri, dvs. at  man  altid har ret til enten at bruge det eller ikke at bruge det, -også i skolen. Begge dele skal regnes for korrekte.

OBS. Du bruger ikke de rettelser jeg har foreslåët.

Tror jeg har fundet ud af det med punktum eller komma. Hvis det udelukkende er en helsætning der kommer efter en helsætning så skal jeg sætte et punktum. Hvis der kommer en helsætning med et "bindeord" altså men, at osv. skal der være komma. Hvis der kommer en ledsætning efter helsætningen skal der også være komma. Er det forstået korrekt? 


Svar #7
27. februar 2020 af Anonymus2244

#5

“Han gav hende tryghed, og den dag hun mistede ham, mistede hun (såvel) også en del af sig selv(. E) en meget vigtig(t) del af sig selv.”

Husk: "såvel.....som"  =  "både.......og"

Skal der være komma der hvor jeg har markeret?

“Han gav hende tryghed, og den dag hun mistede ham, mistede hun også del af sig selv (,) en meget vigtig del af sig selv.”


Svar #8
27. februar 2020 af Anonymus2244

#5

“Han gav hende tryghed, og den dag hun mistede ham, mistede hun (såvel) også en del af sig selv(. E) en meget vigtig(t) del af sig selv.”

Husk: "såvel.....som"  =  "både.......og"

Jeg har lige prøvet at rette en sætning jeg finder ret kompliceret. Er kommaerne sat rigtigt? Hvis ikke, hvad har jeg så gjort forkert? Skal der stå hendes eller sin i teksten? 

"Hun følte en trang, en længsel til at røre ham, være med ham, mærke hans arme omkring hendes skrøbelige krop, mærke hans åndedræt mod hendes ansigt."

Du må undskylde jeg spørger så meget. Jeg har det bare svært med at forstå det med komma selvom der kommer forklaring på. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. februar 2020 af Stygotius

Hvorfor vil du ikke læse det kompendium jeg har tilbudt dig ? Det hele står der.

Det er helt i orden at du spørger, men man kunne også ¨følge de råd man får.

Ordet "sin" (sit/sine) refererer altid til sætningens grundled. Gør det det i dit sidste eksempel i #8.???  (Hvad er grundleddet?  Hvem "tilhører" kroppen og ansigtet?)

I # 5 ville det være fint at sætte et  komma  efter "også en del af sig selv" da hele resten er en forklarende tilføjelse.

#4.

Hvis man har to hovedsætninger efter hinanden, og de er forbundne med et bindeord som  "og" eller" men", skal der stå et komma.

Et komma foran en ledsætning vil være et startkomma. Det er valgfrit, men Dansk Sprognævn fraråder at anvende det. Årsagen vil jeg gerne forklare dig såfremt du er interesseret.


Svar #10
27. februar 2020 af Anonymus2244

#9

Hvorfor vil du ikke læse det kompendium jeg har tilbudt dig ? Det hele står der.

Det er helt i orden at du spørger, men man kunne også ¨følge de råd man får.

Ordet "sin" (sit/sine) refererer altid til sætningens grundled. Gør det det i dit sidste eksempel i #8.???  (Hvad er grundleddet?  Hvem "tilhører" kroppen og ansigtet?)

I # 5 ville det være fint at sætte et  komma  efter "også en del af sig selv" da hele resten er en forklarende tilføjelse.

#4.

Hvis man har to hovedsætninger efter hinanden, og de er forbundne med et bindeord som  "og" eller" men", skal der stå et komma.

Et komma foran en ledsætning vil være et startkomma. Det er valgfrit, men Dansk Sprognævn fraråder at anvende det. Årsagen vil jeg gerne forklare dig såfremt du er interesseret.

Hvis jeg kunne vælge, ville jeg helt klart fravælge startkomma. Desværre skal startkomma bruges på min skole. 

I forhold til kompendiet så har jeg prøvet at læse mange regler osv. på internettet, men jeg fatter dem bare ikke. Derfor tænker jeg ikke kompendiet kommer til at hjælpe mig. 

Jeg er kommet frem til at der skal stå sin og sit i eksemplet.. 

Jeg har generelt svært ved at sætte komma og startkomma i lange og komplicerede sætninger/passager. Eksemplet jeg har givet, synes jeg ikke giver mening i forhold til tegnsætning. Det ville hjælpe mig hvis du kunne forklare mig hvordan jeg kan håndtere sådanne sætninger/passager. Er der noget jeg skal starte med? Hvad skal jeg kigge efter? etc. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. februar 2020 af Stygotius

-Ingen skole har ret til at "forlange" at man skal bruge startkomma. Det er HELT frivilligt. Som sagt skal begge dele betragtes som korrekte.

-Ja, du har ret i at der skal stå "sin".

-Det er meget fornuftigt af dig ikkke at bruge startkomma. Sprogfolk buger aldrig nogensinde startkomma selv.

-Jeg kan love dig at det kompendum jeg har skrevet, vil være en stor og letlæselig hjælp for dig. Prøv det.

-Lange sætninger skal du bare dele op i flere små sætninger og behandle dem hver for sig. 

Tag det roligt; det er ikke så svært.


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. februar 2020 af Stygotius

Det er også enhver dansklærers pligt at undervise i hvad et startkomma er og i brugen af det  samt i eventuelle problemer ved at bruge det og desuden i valgfriheden i forbindelse med det.


Brugbart svar (0)

Svar #13
29. februar 2020 af Fysikxd (Slettet)

Brug den her hjemmeside: https://dsn.dk/

Den vil 100% hjælpe dig med at opnå en meget høj karakter i retskrivning samt skriftlig dansk.

Det gør den ihvertfald for mig!


Skriv et svar til: Hjælp med startkomma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.