Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Kryptering HASTER!!

04. marts 2020 af lorinos

Hej, jeg i gang med min srp og der er en matematik opgave, som jeg skal løse 

Jeg skal beregne den hemmelig nøgle d: 

primtallene som er angivet i opgaven er 31 og 71

jeg får φ(pq)=2100, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal beregne e, jeg ved godt at man skal finde et tal, som er indbyrdes primisk med 2100, men hvordan??

håber at der er nogle der kan hjælpe. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. marts 2020 af peter lind

Du skal bare vælge et vilkårligt tal og undersøge om det er primisk med 2100. Hvis det ikke er primisk forsøger du blot med et andet. I dette tilfælder er det endda særligt nemt. Kun 2, 3, 5 og 7 gåt jo op i tallet 2100


Svar #2
04. marts 2020 af lorinos

jeg har altså brugt den metode med at finde største fælles divisoren, og får tallet 17 til at være indbyrdes primisk med 2100, her er udregninger:

2100=123*17+9

17=1*9+8

9=1*8+1

er det her rigtigt nok eller hvad? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. marts 2020 af peter lind

Jeg ved ikke hvad du udregner, men 17 er primisk med 2100, så du kan godt bruge 17 som e


Svar #4
04. marts 2020 af lorinos

Det jeg regner er Euklids algoritme, fordi jeg skal bruge det til at lave linær kombinationer til sidst for at udregne  d (det er det der står i bogen om hvordan man kan bestemme den private nøgle d) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. marts 2020 af peter lind

Den er der ikke grund til at bruge til at finde e. Derimod skal du som du siger bruge den til at finde d


Svar #6
04. marts 2020 af lorinos

#5

Jeg ved godt at jeg spørge meget, men jeg kunne godt brug lidt hjælp til at lave det der hedder Euklids  udvidede algoritme.  

Jeg ved godt at jeg skal bruge det jeg har lavet altså Euklids algoritme, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal lave de der linær kombinationer, hvor man også bruger Euklids udvidede algoritme. 

Håber, at du kan hjælpe


Brugbart svar (1)

Svar #7
04. marts 2020 af peter lind

Du sætter 9 = 8+1 ind i stedet for 9 tallet i ligningen ovenfor.. Derefter erstatter du resultatet for 17 med de 17 ovenfor


Skriv et svar til: Kryptering HASTER!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.