Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP om Nash-ligevægt i poker

23. marts 2020 af Andhjælp

Redegør for nulsumsspil, minimax- og maximin-strategi og Nash ligevægt 

Analyser ovenstående begreber ift et spil poker

Undervejs skal du begrunde begreberne med selvvalgte eksempler. 

Jeg søger hjælp til at opstille konkrete eksempler i poker på baggrund af begreberne, og hvordan Nash ligevægt kan ændre sig i løbet af et pokerspil.


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. marts 2020 af Marcusrk

Hej Andjælp, du har skrevet på mit opslag fra dengang jeg skrev SRP i Nash-ligevægt - vælger derfor at svare på din tråd her :) Nu har jeg ikke selv skrevet om minimax- og maximin-strategi i min SRP, men det kan du helt sikkert godt finde en masse information om via diverse kilder.

Nash-ligevægt er et rigtig svært emne, især når det skal kobles sammen med et spil som poker, da det er så et komplekst spil som det er. En af årsagerne til dette er bl.a. at man typisk opstiller spillernes valg/træk og udbytte i en udbyttematrix eller spiltræ. Dette ville dog tage alt for lang tid at stille op og udregne. (Det bliver der ikke forventet på STX-niveau). Det jeg gjorde efter en længere snak med mine vejledere var simpelthen at finde forsimplede former for poker (kort-spil) og fandt Nash-ligevægte derigennem. En vigtig pointe når du skriver din opgave, og som jeg fik særligt ros for er at du begrunder dine overvejelser igennem opgaven.

Her er et eksempel jeg havde med i min opgave: http://www.u.arizona.edu/~mwalker/PokerGame.pdf

Her er er ander eksempel fra en artikel: Det kan være klogt at være dum, Robin Engelhardt (dette eksempel er dog ikke ligeså godt, da begge spillere vinder en pengepræmie --> hvilket selvfølgelig ikke giver mening, da poker er et nulsumsspil) (Jeg valgte du alligevel at have den med, da der er begrænset eksempler på kortspil og Nash-ligevægte samt at artiklen har nogle gode pointer)

Derudover fandt jeg en FANTASTISK youtube-kanal der kan hjælpe dig igang med at forstå spil-teori: The Final Wager (der er en youtube-playliste med stort set alle emner indenfor spilteori).

Svar #2
24. marts 2020 af Andhjælp

Hej Marcusrk
Kan det være muligt at tage et kig på din Srp?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. marts 2020 af Marcusrk

Skriver en mail til dig :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. marts 2023 af HjælpTilSRPPoker

Hej Marcusrk og Andhjælp

Jeg er gang med at skrive SRP i poker og vil spørge om det vil være muligt at tage et kig på jeres 

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. marts 2023 af Marcusrk

Jeg har delt min mail med dig, HjælpTilSRPPoker :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
20. marts 2023 af HjælpTilSRPPoker

Har skrevet til dig


Skriv et svar til: SRP om Nash-ligevægt i poker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.