Historie

HJJJJJJJJÆÆÆÆÆÆLLLLLLPPPPPP

27. marts 2020 af ulalall - Niveau: 9. klasse

Hvorfor valgte man (efter Pave Gregors sidste brev) at forbyde ægteskab for gejstlige/præster i den katolske kirke?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2020 af Germanofil

#0

Nævn gerne, hvilken Gregor du specifikt henviser til (jeg formoder, du henviser til Gregor den 7.).
For at forstå hans bevæggrunde er det nødvendigt med noget baggrundsviden om pavens kamp mod kejseren (den tysk-romerske kejser). – Det vil jeg ikke komme nærmere ind på her, da indlægget i så fald ville blive utroligt langt, for Det Hellige Romerske Rige af Tysk Nation er en relativt kompleks størrelse.
Pave Gregor forbød ægteskab for gejstlige/præster for at indskrænke biskoppernes (faktisk også) kardinalernes magt og centralisere magten i Pavestaten – og dermed hos paven selv. Egentlig var han ikke den første pave, der sagde, gejstlige/præster skulle leve i cølibat, men man kan sige, at han i høj grad italesatte nødvendigheden heraf.

Jeg håber, det var svar nok på dit spørgmål. Ellers skal du være velkommen til at spørge igen.


Skriv et svar til: HJJJJJJJJÆÆÆÆÆÆLLLLLLPPPPPP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.