Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Plagiat

21. april 2020 af K22

Hvis man skriver en analyse og fortolkning af en roman i SRP, som er på engelsk, men selve SRP skrives på dansk, er det så plagiat, hvis man finder en analyse som nogle andre har lavet på engelsk og omformulerer det på dansk med sine egne ord uden at henvise? Jeg tænker, hvis man kan underbygge sine påstande ved at henvise til, hvor man i teksten ser dem, så sker der vel ikke noget, for nogle analyser og fortolkninger kan være meget "lukkede" - forstået på den måde, at der kun er et rigtigt svar, og derfor er det svært ikke at få sine påstande til at ligne noget andre har skrevet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2020 af Moderatoren

At oversætte noget fra engelsk til dansk og udgive det som sin egen tekst uden at henvise er at plagiere.

Du skal altid henvise.

http://stopplagiat.nu/


Svar #2
22. april 2020 af K22

Hvis det drejer sig om en analyse og fortolkning af en bog, hvor der kun er en bestemt holdning, som forfatteren har, hvordan kan det så være plagiat, når alle andre har skrevet det samme? Kan lærernes programmer se, at man har plagieret, hvis man har oversat noget fra engelsk til dansk?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2020 af Moderatoren

Det er vist meget sjældent at der kun er en bestemt holdning i analyse og fortolkning. 

Men igen: At oversætte noget fra engelsk til dansk og udgive det som sin egen tekst uden at henvise er at plagiere.


Svar #4
22. april 2020 af K22

Jeg mener bestemte holdning(er). Man kan jo ikke bare komme med alle mulige slags fortolkninger? Lad os for eksempel sige, at en elev skriver SRP om en meget kendt novelle af Henrik Pontoppidan. Så er det vel ikke plagiat, hvis elevens fortolkning er magen til de fortolkninger, som andre personer har skrevet på internettet? 


Svar #5
22. april 2020 af K22

Men kan lærere finde ud af det, når det er en oversættelse? Kan deres programme finde ud af det?


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. april 2020 af Moderatoren

Nej, det er rigtigt. 

Men at oversætte noget fra engelsk til dansk og udgive det som sin egen tekst uden at henvise er at plagiere.

Jeg har ikke kendskab til sådanne programmer. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. april 2020 af DrNielsen

Selvfølgelig er det plagiat hvis du ikke selv har udfærdiget teksten. Plagiat handler ikke om hvorvidt man bliver taget i det eller ej. Det handler om at man afleverer et stykke arbejde man ikke selv har lavet.

Lad nu være med at spekulere så meget i om diverse programmer kan fange en plagieret opgave. Lav det selv. Det bider simpelthen folk så meget i rumpen i sidst.

Hvis du kan henvise er det ikke plagiat. Men hvis du agter at aflevere en oversat opgave håber jeg virkelig du henviser til pågældende opgave. Ellers er det klokkeklart plagiat.

Din aflevering skal afspejle dine evner og dine tanker udi redegørelse, analyse og fotolkning. Din aflevering skal ikke afspejle din evne i at oversætte en tekst - med mindre det er det du er blevet bedt om at gøre.


Svar #8
24. april 2020 af K22

Ok mange tak for svarene. Jeg vil selv lave min opgave.


Skriv et svar til: Plagiat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.