International økonomi

Inflation

04. september 2020 af Maria199412 - Niveau: A-niveau
Hej, hvorfor er høj inflation ikke godt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2020 af ringstedLC

Inflation er det faktum, at pengene over tid bliver mindre værd fordi priserne stiger. Ved høj inflation bevirker det, at vi nærmest stormer ud og bruger hele vores løn ligesåsnart, at vi får den, hvilket så gør, at priserne stiger yderligere (udbud/efterspørgsel). Ved såkaldt hyberinflation, som historien giver mange eksempler på, så man folk med store tasker og sågar trillebøre fyldt med penge, når de fx skulle til bageren og købe et brød.

Fordi værdien falder, må staten trykke flere penge (seddelpressen ruller) og det resulterer ofte i, at staten så udskifter møntfoden og borgerne omveksler til den nye møntfod. Det er både upraktisk og dyrt.

For udlandshandlen kan høj inflation også betyde at kursen på statens møntfod falder. Det er umidddelbart godt for eksporten, men tilsvarende skidt for importen.


Svar #2
05. september 2020 af Maria199412

Hej tak for hjælpen. Et spørgselsmål mere, hvorfor er det ikke en god til, hvis der ikke er ligestilling? Fx der er flere rige end fattige.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. september 2020 af ringstedLC

At der er flere rige end fattige, er vel meget godt, - bare jeg ikke er fattig. Det er ihvertfald bedre end at der er flere fattige end rige.

Ved omskrivning fås: Hvorfor er det en god ting, hvis der er ligestilling?

Jeg er ikke enig i, at total ligestilling er godt for et samfund og kan derfor ikke hjælpe.


Svar #4
05. september 2020 af Maria199412

Fx, hvis man vil gerne have at flere skal komme på arbejdsmarkedet, så går staten ind og sænker for skatten. Det betyder selvfølgelig at produktion stiger, hvilket er godt, men det fører også til, at rigere bliver rigere, mens fattige bliver fattigere. Min forelæser sagde bare, at det ikke særlig godt, hvis uligheden stiger. Kan ikke bare forstå hvorfor? Altså jeg tænker det er godt for økonomien, hvis flere kommer på arbejdet, Fordi BNP stiger. Er man ikke villige til at tåle uligheden, hvis BNP stiger?

Skriv et svar til: Inflation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.