Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP om polarisering

05. januar 2021 af maggijo01

Hej derude...

Jeg sidder disse dag og brainstormer på min kommende SRP opgave. Da jeg er hjemsendt, og mangler lidt hjælp til at formulere nogle mere konkrete opgaveformuleringer, hendvender jeg mig herinde.:) Jeg skriver i fagene sanfundsfag A og engelsk A

Jeg vil skrive om noget politisk polarisering i USA, herunder noget med trump rolle i polarisering og hvordan de demokratiske insitutioner, og generelt demokratiet, er udfordret af polariseringen.

Efter dette, har jeg ikke så meget mere. Så søger lidt hjælp til hvordan man kan opbygge en god SRP indenfor dette emne?

Jeg har tænkt lidt over at inddrage proud boys og antifa? hvad tænker i om det?

Kan man starte med af redegøre for polariseringen, undersøge nogle taler af trump i form af retorik, og kigge på hvordan det bidrager til polarisering, og måske til sidst diskutere udfordringere for demokratiet?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. januar 2021 af robertoca

Hej. Husk at Trump er ikke en del af problemet med polariseringen i USA, jeg mener, at det skyldes den globaliserende verden vi lever i; den har medført en øgede nationalisme, til dels pga. den øgede konkurrence på arbejdsmarkedet, hvor bl.a. Trump har haft det nemmere med at udnytte med at rette sin retorik mod disse grupper som føler sig truet, herunder proud boys.

Noget lignende skete under Nazi-tyskland, hvor arbejdsløsheden medførte at nationalisterne, med Hitler i spidsen, kom til magten i 1933.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. januar 2021 af pete112a

Jeg syntes de ting du har skrevet lyder meget fornuftigt til en SRP-opgave, i hvert fald inden for samfundsfag. Jeg syntes sådan set det giver god mening at redegøre for hvad polarisering er samt hvorfor det måske opstår og så derefter analysere hvordan det kommer til udtryk. Tænker passende du kan finde nogle taler fra Trump og så se om du eventuelt gennem fx. argumentations- eller diskursanalyse kan finde spor efter hvordan han italesætter forskellige samfundsgrupper eller emner. En diskussion af polarisering og hvorvidt det måske potentielt kan fører til demokratisk tilbagegang syntes jeg lyder spændende og relevant. Jeg ved, at det er et område, der forskes meget i så tænker der potentielt er massere af kilder at hente der :).


Svar #3
06. januar 2021 af maggijo01

robertoca: Er enige med dig i at mange andre faktorer spiller ind, dog vil jeg mene Trump til en vis grad understøtter polariseringen ved at tale ned til andre grupper osv. Tænker måske også han er relevant ifht. diskussionen om demokratiet. Man må jo i den grad sige, han har udfordret det her det seneste år. Men kan godt se din pointe. Tak... 

Er intereeseret i at høre, hvordan du så ville opbygge en opgave indenfor dette emne?


Svar #4
06. januar 2021 af maggijo01

pete112a: Tak for svar og bekræftigelse i at jeg ikke er helt ude at skide.. hehe.

Lidt mere konkret, hvad ville du så gribe det med den demokratiets tilbagegang an? Jeg er nemlig lidt i tvivl der. Ville du kigge på det overornet, eller med fokus på måske efter trump kom til. Og ville du her inddrage radikale grupper som porud boys og antifa? Nu ved jeg ikke hvor meget du er inde i det samfundsfaglige, men hvilke teorier vil man kunne trække ned over det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. januar 2021 af pete112a

maggijo01: Der er mange måde det kan blive grebet an på, men ville da mene det vil være relevant at undersøge om der er sket noget efter Trump er kommet til. Radikale grupper som dem du nævner kunne være oplagt at undersøge nærmere. I forhold til det samfundsfaglige kender jeg ikke til så mange teorier på området. Jeg tror der findes meget forskelligt man kan tage fat i men du kan jo prøve at google "polarization and democratic backsliding" og se om der er noget der lyder spændende.

Hvis du har mod på at kigge i følgende artikel (som dog er en forskningsartikel, så måske lidt svær) syntes jeg den har nogle interessante overvejelser: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0002716218811309#_i9

Men ellers vil jeg anbefale, at du søger lidt på google og måske eventuelt google scholar hvis du kan finde noget spændende der. 


Svar #6
06. januar 2021 af maggijo01

Fed artikel! Helt sikkert noget der kan bruges. Mange tak...

Sidder og brainstormer over hoved- og under spørgsmål. Har du måske nogle gode bud? Et af mine bud som hovedspørgsmål er "Vil polariseringen i USA medføre demokratisk tilbagegang?". Har pt ingen underspørgsmål. Måske du har et par der lige sidder på tungen?;)

Jeg vil tænke og søge lidt videre efter data og kilder;)


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. januar 2021 af robertoca

Det er vigtigt at huske, at det ikke er første gang, at demokratiet bliver udfordret i USA pga. polarisering, navnlig når landet består af forskellige etniske grupper, Trump er bare en lille brik i USA's historie om splittelse, den amerikanske borgerkrig for eksempel skyldtes USA's polarisering, og den var også en trussel mod demokratiet, så jeg mener, at du er nødt til at uddybe lidt mere. Med hensyn til dit spørgsmål ville jeg nok begynde med at indgå en lille historie om USA's polarisering samt dens forskellige årsager, hvis jeg var dig.


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. januar 2021 af robertoca

Funktionalisme for resten er en teori man vil kunne trække ned over dette emne.


Svar #9
07. januar 2021 af maggijo01

robetoca: Men er vi så ik ovre i noget mere historie agtigt, and samfundsfagligt i redegørelsen? Kan godt se det ville give god mening at starte med en historie om USA's polarisering, men ville det ikke være mere relevant for opgaven, at holde sig til noget mere konkret, i istedet for at gå langt tilbage i tiden, nu hvor resten af opgaven fokuserer på trump og hvordan demokratiet er i tilbagegang i dag?

TAK


Brugbart svar (0)

Svar #10
07. januar 2021 af pete112a

maggijo01: Det er måske også vigtigt at nævne, at det jo ikke er sikkert, at demokratiet er i tilbagegang i USA. Der er i hvertfald sket en stigning i polarisering i det amerikanske samfund i de seneste år, men om dette kan eller har ført til demokratisk tilbagegang er nok noget, der er op til tolkning eftersom et begreb som demokrati er komplekst og uden nogen klar anerkendt definition.

Svar #11
07. januar 2021 af maggijo01

Helt sikkert en god point pete112a... Hvilket hovedspørgsmål ville i/du måske gå med til denne opgave? Har "Vil polariseringen i USA medføre demokratisk tilbagegang?", men er interresseret i hvad i tænker?


Brugbart svar (1)

Svar #12
07. januar 2021 af robertoca

Du bestemmer selv hvor meget du vil afgrænse din opgaveformulering, men du får det til at lyde som om at USA's splittelse er noget nyt, og at det ikke burde ske eftersom vi lever i 2020, og det er noget vrøvlt, især når det drejer sig om et heterogen samfund. Og det er ikke fordi der er noget galt med det, men så længe politikere som Trump begynder at krænke basale rettigheder fra visse grupper, hvlke bl.a. går imod den frie konkurrence i markedsøkonomien, ville der altid opstå splittelse.

Skriv et svar til: SRP om polarisering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.