Historie

Levn eller beretning?

09. januar 2021 af Buster1989 - Niveau: 9. klasse

Hejsa!

Hvis jeg skriver:

"Home of the brave, land of the free I don't wanna be mistreated by no bourgeoisie" lyder sangens tredje vers. Her henvises til Amerika som det frie land, hvor man ikke burde opleve den racisme, Ledbetter og mange andre hver dag oplvede. Han vil ikke finde sig i at blive dårligt behandlet af de hvide. Dette vidner om, at sangen er blevet til for at gøre op med den racediskrimination, der dagligt fandt sted. "... They know how to call a colored man a nigger just to see him bow." Denne linje skitserer, hvordan hvide amerikanere kaldte sorte for "nigger" for at opnå autoritet. De hvide tiltalte sorte amerikanere med nedgørende ord for selv at opnå status. Ledbetter kritiserede det daværende samfund og ville gøre sit for at gøre op med denne diskrimination med musikken som medie. 

... har jeg så anvendt sangen som et levn eller en beretning? 

Jeg har svært ved at skelne mellem dem i dette tilfælde, da jeg synes jeg både ser kilden som et produkt af fortiden, men samtidig kigger på tekstens konkrete indhold.

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. januar 2021 af ringstedLC

Sangteksten (kilden) er både et levn og en beretning. Hvis du vil undersøge forfatterens (Ledbetter's) holdning til racediskrimination bruger du teksten som et levn. Hvis du fx vil beskrive eller undersøge racediskriminationen i USA bruges teksten, og gerne tekster af andre forfattere, som en beretning, der så må kildekritiseres.

Prøv at søge på "Levn eller beretning" her på SP.


Skriv et svar til: Levn eller beretning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.