Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Plagiat?

26. marts 2021 af maytheforcebewithus

Hej alle

Jeg har skrevet min sso færdig i sidste måned, og har fået besked fra min skole at der er tale om plagiat, kan det være plagiat når man har været lidt inspireret af en andens opgave? Jeg har ikke decideret skrevet det som vedkommendes, da min opgaveformulering har været anderledes. Jeg har ladet mig inspirere lidt med strukturen samt nogenlunde have de samme meninger og konklusioner, selvfølgelig med argumenter på hvordan jeg er kommet frem til dette.

De har valgt at give mig -3, men er der mulighed for at omskrive den og er der mulighed for at rektoren/ledelsen kan genvurdere sagen? Jeg er virkelig ked af det, og det har aldrig været min intention om at skulle plagiere, trods for jeg har skrevet hele opgaven ud fra hvad jeg har forstået. Der er tale om faget biologi


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2021 af Skaljeglavedinelektier

Der skal normalt være ret stort overlap i opgaver, før der bliver bonget ud på en plagiatkontrol. Bruger man egne ord og argumenter, bør dette ikke være tilfældet, så du har nok ladet dig inspirere mere end bare lidt.

Umiddelbart lyder det som en fair bedømmelse, men du har jo intet at tabe ved at klage. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. marts 2021 af oppenede

Hvis det passer at du har copy-pasted afsnit fra andetsteds (uanset om du har omformuleret det til uigenkendelighed) så er det plagiat. Men du har glemt at vedhæfte opgaven, og din beskrivelse af hvad du har gjort er utilstrækkelig til at sige om det plagiat.


Svar #3
27. marts 2021 af maytheforcebewithus

Jeg har brugt de samme figurer som opgaven, men det er lidt nogle anderledes ift. opgavens, dog fra samme bog. Jeg har vitterligt ikke copy-pasted, blot brugt mine egne ord. Da det er jo biologi, så er svarene altid de samme, altså - der er ikke et forkert svar. Jeg vil bare gerne vide om der er mulighed for at skrive SSO på ny med en ny opgaveformulering?

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2021 af MatHFlærer

#3 Jeg har brugt de samme figurer som opgaven, men det er lidt nogle anderledes ift. opgavens, dog fra samme bog. Jeg har vitterligt ikke copy-pasted, blot brugt mine egne ord. Da det er jo biologi, så er svarene altid de samme, altså - der er ikke et forkert svar. Jeg vil bare gerne vide om der er mulighed for at skrive SSO på ny med en ny opgaveformulering?

Du kan godt skrive en ny SSO med en ny problemformulering. Du kan endda vælge et andet fag. 


Svar #5
28. marts 2021 af maytheforcebewithus

#4
#3 Jeg har brugt de samme figurer som opgaven, men det er lidt nogle anderledes ift. opgavens, dog fra samme bog. Jeg har vitterligt ikke copy-pasted, blot brugt mine egne ord. Da det er jo biologi, så er svarene altid de samme, altså - der er ikke et forkert svar. Jeg vil bare gerne vide om der er mulighed for at skrive SSO på ny med en ny opgaveformulering?

Du kan godt skrive en ny SSO med en ny problemformulering. Du kan endda vælge et andet fag.

Okay, det letter mit hjerte, men bliver det sådan at jeg ikke bliver student samme tidspunkt som mine klassekammerater? :/

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. april 2021 af kira0

 hvornår afleverede du din opgave?  


Svar #7
15. april 2021 af maytheforcebewithus

#6
 hvornår afleverede du din opgave?

Jeg afleverede opgaven lidt slut februar :/

Skriv et svar til: Plagiat?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.