IT

histogram

24. juli 2021 af shain - Niveau: 10. klasse
Jeg sjal lave et histogram i Excel. Problemet er, når jeg skriver dataene med tal f.eks 10-19 så skriver Excel okt-19? Jeg vil have at den skriver 10-19. Nogen der kan hjælpe med indstilling til programmet?

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juli 2021 af Eksperimentalfysikeren

Højreklik på søjlens (eller rækkens) hoved. I den fremkomne meny vælger du "Format Cells". Det starter et dialogvindue. I første fane kan du vælge, hvordan data skal opfattes.

Hvordan skal "10-19" opfattes? Er det et regneudtryk, skal der et lighedstegn foran. HVis det mere har karakter af en tekst, kan du sætte det i anførselstegn.


Svar #2
25. juli 2021 af shain

Takker

Svar #3
25. juli 2021 af shain

Man kan også lave et apostrof foran '19-10 på den måde skriver Excel ikke oktober-19 Det fandt jeg ud af.

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. juli 2021 af ringstedLC

#3: En tom celle er default formateret som "standard". Det vil sige, at tal bliver til "værdi", bogstaver til "tekst" osv. Excel har så nogle formater indbygget fx et dato-tidsformat, der automatisk genkender bestemte tegnkombinationer og formaterer cellen efter det.

\begin{align*} 19\!-\!10 &\rightarrow 19. \,\textup{okt.} \\ '19\!-\!10 &\rightarrow 19\!-\!10\quad\textup{(data\,l\ae ses\,som\,tekst)} \\ =19\!-\!10 &\rightarrow 9 \end{align*}

Hvis cellen formateres fås fx:

\begin{align*} 19\!-\!10 \;17\!:\!30 &\rightarrow 19. \,\textup{okt.\;2021}\;17\!:\!30 \\ &\quad\quad\textup{(data\,l\ae ses\,som\,dato,\,timer,\,min.)} \end{align*}


Skriv et svar til: histogram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.