Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP i biotek

09. december 2021 af Ismail42

Hej.

Jeg sidder virkelig meget fast og jeg skal vælge fag om en uges tid. Jeg synes det er pisse spændende at skrive om medicin (fx. paracetamol) og dens indvikning i kroppen. Men jeg ved ikke hvilke fag jeg kunne koble til dette emne. Har tænkt over matematik, men ved ikke hvordan kan jeg koble matematik til det. Jeg har også overvejet erhvervsøkonomi, men ved ikke hvordan jeg skal koble det til mit emne, og hvad jeg skal analyserer og bruge erhvervsøkonomi til. 

Hermed har jeg også overvejet at skrive om kræft i biotek. Hvor jeg vil fokuserer på en slags kræftsygdom og kigge på behandlingen, fx kemo- og strålebehandling, hvor jeg dykker ned i hvordan kemobehandlingen virker mod kræft og hvordan strålebahdnlingen virker. Man kan også undersøge arveligheden i kræft, over flere forskellige generationer. Jeg er stadig forvirret over hvilke fag jeg skal koble til dette emne. 

Som sagt, har jeg overvejet matematik, men ved ikke hvordan jeg vil anvende matematik. Håber der er nogen der kan give mig forslag og ideer... er i nød


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2021 af Krollo (Slettet)

Hej, biotek er faktisk et af de fag, hvor det kan give mening at lave et enkeltfagligt projekt til SRP, hvis det kunne være noget for dig. Aspirin og smertekemi er også et populært SRP-emne. Du kan også skrive en formidlingsartikel om f.eks. aspirin eller paracetamol i biotek og dansk. Ellers kan du lade dig inspirere af denne SRP i kemi og mat om aspirin og differentialligninger. Det er også muligt at kombinere faget med engelsk er historie og skrive om brugen af smertemedicin eller andet medicin, ville jeg mene.


Svar #2
09. december 2021 af Ismail42

Hej. Tak for at du vil svarer!

Jeg har faktisk overvejet kun at vælge biotek. Men desuden siger folk i min klasse at det er svært fordi man skal have lige meget kemi og biologi med i opgaven. Derfor har jeg overvejet at inddrage matematik som er et af mine yndlingsfag. Jeg vil helst ikke skrive i dansk, historie eller engelsk. Så jeg prøver at afgrænse mig til biotek og mat. Men jeg har ingen ide om hvordan jeg skal inddrage matematik i de emner jeg har overvejet.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2021 af Poseidon1

Når du skriver SRP, så er det ikke et krav, at det skal være lige fordelt mellem de to fag, bare de er repræsenteret i opgaven på en tilfredstillende måde. Jeg skrev selv SRP i kemi og biologi om smerter, og synes det var verdens fedeste emne!


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. december 2021 af hillstrøm

du kan se her, hvordan du kan anvende matematikken i forhold til smertestillende medicin -

http://henrikmadsen.org/wp-content/uploads/2016/01/Matematik_i_medicinudvikling.pdf

kun kan se andre eksempler på emner her -

https://www.studienet.dk/srp/bioteknologi

vælg det emne, som du finder mest spændende og vælg de fag, som du bedst kan lide / er bedst til


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. december 2021 af hillstrøm


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. december 2021 af Krollo (Slettet)

#0

Hvad så med matematisk modellering af kræft i biotek og mat? Tjek her:

https://ruc.dk/sites/default/files/2020-03/Undervisningspakke%20-%20Matematisk%20modellering%20af%20cancer.pdf


Svar #7
12. december 2021 af Ismail42

Tusind tak for jeres svar! Det er virkelig brugbart! Her har jeg mine overvejelser af emner:

(Biotek) Skrive om paracetamol, redegør for nervecellens opbygning og funktion, med fokus på fænomenet smerte Beskrivelsen af lægemidlers optagelse, metabolisme, fordeling og udskillelse i den organisme, de indgives i og dosering. Undersøge hvor hurtig paracetamol fungere ved indsprøjtning sammenlignet med tablet. (Mat) Der ønskes en redegørelse for, hvordan man kan bruge matematisk modellering inden for farmakokinetik til at beskrive intravenøs (IV) og oral dosering af den smertestillende medicin paracetamol. Vurder paracetamols rolle som lægemiddel i forhold til andre smertestillende medikamenter.

eller 

(Biotek) Skrive om en pandemi, såsom corona og sammenligne det med andre pandemier såsom ebola eller pest i Danmark. Man kan se på immunforsvarets opbygning, og hvordan corona gør os syge når den kommer ind i vores krop og hvordan vi bliver testet positiv for corona og hvordan vaccinerne virker osv. Mutationer. Vaccinen. ELISA-forsøg.

(Mat) Her kan man sammenligne pandemierne, såsom corona og ebola. Man kan se på hvordan corona spreder sig ift. hvordan ebola spreder sig SIR-modellen. Corona er mindre dødelig end ebola, hvor ca. 90% dør af ebola, så kan man lave en hypotese om at ebola ikke smitter lige så meget som corona fordi man næsten ikke kan være bærende. Man går fra at være ikke smittet til immun pga. vaccinen

eller 

(Kun i biotek) 1. metode:

Kræft, hvor man kigger på hvordan man bliver ramt af kræft, hvad der sker i kroppen. Man kan fokuserer på en slags kræft. Man kan undersøge forskellige kræft behandlinger, såsom kemo- og strålebehandling, hvor man dykker ned i hvordan kemobehandlingen virker mod kræft og hvordan strålebehandlingen virker mod kræft. Man kan også undersøge arveligheden i kræft, over flere forskellige generationer.

2. metode:

Man finder statistik over hvem der bliver ramt af kræft, alder og deres miljø. Derefter undersøger man deres kost, deres arbejdsplads og deres levevilkår. Derefter kan man se på hvorfor de får kræft, altså hvorfor der er flertal der lungekræft tilfælde blandt håndværker osv.


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. december 2021 af Krollo (Slettet)

#7

Halløj igen, jeg har også stærkt overvejet at skrive om kræft og kræftbehandling i kemi og biologi (har ikke biotek). Hvis du kunne være interesseret, har jeg nogle "idéer" til et mere konkret emne mht. kræft:

- Cisplatin og kræft
- Monoklonale antistoffer til kræftbekæmpelse
- Leukæmi efter kemoterapi
- Kræftforskning og DNA-mikrochips (se evt. her)
- Kost og kræft
- Diagnosticering af brystkræft ved brug af quantitative PCR

Jeg er ikke sikker på, om alle kan bruges i biotek. Du kunne evt. også skrive om HLH (hæmofagocytisk lymfohistiocytose), der ikke er kræft, men også en sygdom, der behandles med kemoterapi. PS: Jeg tror ikke, at strålebehandling hører ind under biotek, men fysik (?).

Glemte også at sige, du kan skrive om genteknologi i biotek.


Skriv et svar til: SRP i biotek

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.