Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Harmoniske svingninger

21. januar 2022 af Lærke0001 (Slettet)

Jeg skal til SRO forsvar meget snart og jeg skal have svaret på de her spørgsmål, til metodiske del, som jeg er lidt forvirret over hvordan jeg kan fortælle om: 

A) Hvordan har du arbejdet for at besvare problemformuleringen?      

B) Hvordan supplerer fagene hinanden?      

C) Videnskabsteori 

Jeg skulle skrive det i Matematik og Fysik.

Hvis nogen ville have opgave formuleringen er den vedhæftet nedenunder:))

Håber nogen vil hjælpe mig:-))


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2022 af peter lind

B) Matematik er fysikkens sprog. Du kan ikke klare dig uden matematik i fysik. På den anden side giver fysikken anledning til problemstillinger, som er interessante for fysikken. I undervisningen giver den også gode eksempler


Svar #2
21. januar 2022 af Lærke0001 (Slettet)

#1

B) Matematik er fysikkens sprog. Du kan ikke klare dig uden matematik i fysik. På den anden side giver fysikken anledning til problemstillinger, som er interessante for fysikken. I undervisningen giver den også gode eksempler

Taak, men det skal helst være inde for hvordan de supplerer fagene hinanden indenfor Trigonometriske funktioner og svingninger 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. januar 2022 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. januar 2022 af mathon

                    \small \begin{array}{llllllll} x(t)&=&A\cdot \sin(\omega\cdot t)+B\cdot \cos(\omega\cdot t)\\\\ x{\, }'(t)&=&\omega\cdot A\cdot \cos\left (\omega\cdot t \right )-\omega\cdot B\cdot \sin\left ( \omega\cdot t \right )\\\\ x{\, }''(t)&=& -\omega^2\cdot A\cdot \sin\left ( \omega\cdot t \right )-\omega^2\cdot B\cdot \cos(\omega\cdot t)=\\\\&& -\omega^2\cdot\left ( A\cdot \sin\left ( \omega\cdot t \right )+ B\cdot \cos(\omega\cdot t) \right )=\\\\&& -\omega^2\cdot x(t)\\\\\\ x(t)&=&A\cdot \sin(\omega\cdot t)+B\cdot \cos(\omega\cdot t)\textup{ er en l\o sning til differentialligningen}\\\\ x{\, }''(t)&=&-\frac{k}{m}\cdot x(t)\textup{ n\aa r }\omega^2=\frac{k}{m}\Rightarrow \omega=\sqrt{\frac{k}{m}} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. januar 2022 af mathon

                    \small \begin{array}{llllll} \omega=\frac{2\pi}{T}=\sqrt{\frac{k}{m}}\\\\ T=2\pi\cdot \sqrt{\frac{m}{k}}\quad \textup{hvilket kan unders\o ges eksperimentelt.} \end{array}


Svar #6
21. januar 2022 af Lærke0001 (Slettet)

#4

                    \small \begin{array}{llllllll} x(t)&=&A\cdot \sin(\omega\cdot t)+B\cdot \cos(\omega\cdot t)\\\\ x{\, }'(t)&=&\omega\cdot A\cdot \cos\left (\omega\cdot t \right )-\omega\cdot B\cdot \sin\left ( \omega\cdot t \right )\\\\ x{\, }''(t)&=& -\omega^2\cdot A\cdot \sin\left ( \omega\cdot t \right )-\omega^2\cdot B\cdot \cos(\omega\cdot t)=\\\\&& -\omega^2\cdot\left ( A\cdot \sin\left ( \omega\cdot t \right )+ B\cdot \cos(\omega\cdot t) \right )=\\\\&& -\omega^2\cdot x(t)\\\\\\ x(t)&=&A\cdot \sin(\omega\cdot t)+B\cdot \cos(\omega\cdot t)\textup{ er en l\o sning til differentialligningen}\\\\ x{\, }''(t)&=&-\frac{k}{m}\cdot x(t)\textup{ n\aa r }\omega^2=\frac{k}{m}\Rightarrow \omega=\sqrt{\frac{k}{m}} \end{array}

Det var ikke det jeg spurgte efter...

Jeg spurgte efter det her: 

A) Hvordan har du arbejdet for at besvare problemformuleringen?      

B) Hvordan supplerer fagene hinanden?      

C) Videnskabsteori 


Svar #7
22. januar 2022 af Lærke0001 (Slettet)

Er der ikke nogen der kan hjælpe?!?!?

Svar #8
22. januar 2022 af Lærke0001 (Slettet)

Faktisk ville jeg helst have svar på den med: C) Videnskabsteori 

I vil redde mit liv hvis I vil hjælpe mig!!

Er der virkelig ikke nogen der gider at hjælpe mig!!!!!!!!!!!


Skriv et svar til: Harmoniske svingninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.