Kemi

beregning af pH?

04. maj kl. 23:15 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Hej

Nogle der kan komme med forklaring/formler/lidt teori og hjælpe med besvarelse af følgende opgave.,


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj kl. 08:18 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. maj kl. 08:27 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll}HP{O_4}^{2-}\textup{ er en \textbf{amfolyt}:}\\\\ pK_s(H_2P{O_4^-})=7.21\\\\pK_s\left ( HP{O_4} \right )^{2-}=12.38\\\\& pH=\frac{1}{2}\cdot \left ( pK_s(S)+pK_s(\textup{amf}) \right )\\\\& pH=\frac{1}{2}\cdot \left ( 7.21+12.38 \right )=9.8 \end{}


Svar #3
05. maj kl. 10:50 af SkolleNørd

#2


Hvordan finder man ud af hvilke to stoffer der tale om når man får at vide, at det er Na_2HPO_4? Vil gerne lige have det forklaret, da jeg ikke helt kan forstå det så godt som jeg kunne da jeg først lærte det?

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. maj kl. 11:35 af mathon

\small HP{O_4}^{2-} kan både reagere som base under dannelse af \small H_{2}P{O_4}^{-}
                 og som syre under dannelse af \small P{O_4}^{3-}


Svar #5
05. maj kl. 12:23 af SkolleNørd

#4

\small HP{O_4}^{2-} kan både reagere som base under dannelse af \small H_{2}P{O_4}^{-}
                 og som syre under dannelse af \small P{O_4}^{3-}

er stoffet for værdien 12,38 ikke forkert??

Jeg har lige kigget i et skema, hvor selve værdien (7,21) a.tså syren har en korresponderende base,m hvilket er HPO_4^2-  (altså det stof du jar slrevet er forkert), så det er vel et helt forkert stof du har skreevet, for det er også en syre, hvos det altså er "HPO_4^2-


Skriv et svar til: beregning af pH?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.