Bioteknologi

Øjenfarve genetik og epistasi

18. april 2022 af angool - Niveau: A-niveau

Har et spørgsmål som lyder at en mor har grønne øjne og en far har brune øjne. De får 4 børn:

1 med brune øjne

1 med grønne øjne

2 med blå øjne

Hvilke genotyper kan forældrene have?

Jeg tænkte først at moren kunne have genotypen bbGg og faren Bbgg, men det går ikke op i krydsningsskemaet. Hvor går det lige galt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2022 af ringstedLC

Vi kan jo ikke umiddelbart se hvilke gener, der svarer til hvilke farver, og kender ikke deres arvegang.

Vedhæft et godt billede af hele opgaven og eventuelt dit forsøg.


Svar #2
18. april 2022 af angool

Dette er desværre ikke angivet, derfor har jeg haft problemer med det. Jeg vedhæfter et billede af opgaven. Da vi har arbejdet med lignende opgaver før, antager jeg at generne koder for følgende;

Allel B - brun dominant

Allel b - blå recessiv

Allel G - grøn dominant

Allel g - blå recessiv

Vedhæftet fil:opg epistasi.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. april 2022 af ringstedLC

Jeg tror, at genet "G" er epistatisk til genet "B":

\begin{align*} \begin{matrix} &\textbf{\qquad\qquad\, {\color{Brown} Far}} \\ &\qquad\qquad\quad\, \overbrace{ \underbrace{\textup{B\,g}\:}\quad\,\, \underbrace{\textup{b\,g}\:}} \\ &\textbf{{\color{DarkGreen} Mor}} \left\{\begin{matrix} \left. \begin{matrix}\textup{b} \\ \textup{G} \end{matrix}\right\} \left.\begin{matrix} \textup{{\color{DarkGreen} Bb\,Gg}} & \textup{{\color{Blue} bb\,Gg}} \end{matrix}\right. \\ \\ \left.\begin{matrix}\textup{b} \\ \textup{g} \end{matrix}\right\}\; \left.\begin{matrix} \textup{{\color{Brown} Bb\,gg}} & \textup{{\color{Blue} bb\,gg}} \end{matrix}\right. \end{matrix}\right. \end{matrix} \end{align*}

"G" påvirker "B", så det ikke udtrykkes. Og den statistiske fordeling passer.

Moren kunne måske endda have et "B" sammen med "G":

\begin{align*} \begin{matrix} &\textbf{\qquad\qquad\, {\color{Brown} Far}} \\ &\qquad\qquad\quad\, \overbrace{ \underbrace{\textup{{\color{Brown} B}\,g}\:}\quad\,\, \underbrace{\textup{{\color{Blue} b}\,g}\:}} \\ &\textbf{{\color{DarkGreen} Mor}} \left\{\begin{matrix} \left. \begin{matrix}\textup{B} \\ \textup{{\color{DarkGreen} G}} \end{matrix}\right\} \left.\begin{matrix} \textup{{\color{DarkGreen} BB\,Gg}} & \textup{{\color{DarkGreen} Bb\,Gg}} \end{matrix}\right. \\ \\ \left.\begin{matrix}\textup{b} \\ \textup{g} \end{matrix}\right\}\;\; \left.\begin{matrix} \textup{{\color{Brown} Bb\,gg}} & \textup{{\color{Blue} bb\,gg}} \end{matrix}\right. \end{matrix}\right. \end{matrix} \end{align*}

Så passer den stat. fordel. dog ikke (endnu...).

Eller måske sammen med "g":

\begin{align*} \begin{matrix} &\textbf{\qquad\qquad\, {\color{Brown} Far}} \\ &\qquad\qquad\quad\, \overbrace{ \underbrace{\textup{{\color{Brown} B}\,g}\:}\quad\,\, \underbrace{\textup{{\color{Blue} b}\,g}\:}} \\ &\textbf{{\color{DarkGreen} Mor}} \left\{\begin{matrix} \left. \begin{matrix}\textup{b} \\ \textup{{\color{DarkGreen} G}} \end{matrix}\right\} \left.\begin{matrix} \textup{{\color{DarkGreen} Bb\,Gg}} & \textup{{\color{Blue} bb\,Gg}} \end{matrix}\right. \\ \\ \left.\begin{matrix}\textup{B} \\ \textup{g} \end{matrix}\right\}\; \left.\begin{matrix} \textup{{\color{Brown} BB\,gg}} & \textup{{\color{Brown} Bb\,gg}} \end{matrix}\right. \end{matrix}\right. \end{matrix} \end{align*}

Hun har dog mindst et "b", da de har et blåt barn.


Skriv et svar til: Øjenfarve genetik og epistasi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.