Historie

Hekseri og trolddom

10. oktober 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: B-niveau
Jeg kunne virkelig godt bruge en bekræftelse på, at jeg har fået dette:
“Hvem var i Danmark den øverste dommer i sager om hekseri?”


Her siger jeg: Den vertslige domstol - det vil sige i øverste instans kongen og ikke kirken, som tog sig af trolddomsforfølgelser. 
Det var sådan, at hvis ikke kongen straffede lovovertrædere, ville Gud kaste sin vrede over samfundet i form af krig, pest eller hungersnød. 

I Danmark var det jo den verstlige domstol og dermed kongen som var den øverste, hvorimod det i Italien var det den Italienske inkvisition ???


Er dette korrekt eller har jeg ikke forstået en pind af lektierne??
Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. oktober 2022 af AngelOneOne

Hej,

I forhold til Danmark, er svaret både ja og nej. I forbindelse med reformationen, blev kongen gjort til overhoved for kirken, og dermed blev det også kongens ansvar at sikre, at den rette tro blev praktiseret. Med det ansvar, fulgte også pligten til at udrydde al falsk religion, herunder også trolddom, for ellers ville Gud straffe hele landet.

Det var i Danmark derfor kirken og kongemagten, der efter reformationen i stigende grad stod for at regulere og diciplinere befolkningens adfærd og moral. Men du har ret i, at det i sidste ende var kongens ansvar, da han var overhoved for kirken.

I f.eks. Italien og Spanien var det den romerske inkvisition der havde ansvar for hekseprocesser og retsforfølgelse af anden udøven af bl.a. trolddom og andre former for kætteri.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hekseri og trolddom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.