Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Undersøgelsesspørgmål til SRP

27. februar 2023 af Opello

Hej

Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal formulere undersøgelsesspørgmål til min SRP hvor jeg inddrager mit forsøg. Til kontekst så skriver jeg i bio A og kemi B, og mit emne er acetylsalicylsyre. Jeg vil lave en syntese og analyse af ASA, men hvordan laver jeg et spørgsmål der omhandler dette?

Jeg ved ikke om det kunne være noget i stil med: Forklar hvordan acetylsalicylsyre fremstilles og analyser stoffet ved smeltepunktsbestemmelse og TLC

??

Tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. marts 2023 af SRPstudent

Det er godt at høre, at du er i gang med at tænke over, hvordan du kan formulere dit undersøgelsesspørgsmål til din SRP. Det spørgsmål, du har formuleret, lyder som en god start. Det er vigtigt at have et klart og præcist spørgsmål, der kan guide din undersøgelse og hjælpe dig med at strukturere din opgave.

Når du formulerer dit spørgsmål, er det en god idé at tænke på, hvad du vil undersøge nærmere vedrørende acetylsalicylsyre. Her er et par forslag til, hvordan du kan formulere dit spørgsmål:

"Hvordan kan man fremstille acetylsalicylsyre, og hvordan påvirker forskellige syntesemetoder stoffets egenskaber?"
"Hvordan kan man bestemme renheden af acetylsalicylsyre ved hjælp af smeltepunktsbestemmelse og TLC-analyse, og hvordan kan resultaterne anvendes til at vurdere kvaliteten af stoffet?"
"Hvordan kan acetylsalicylsyre anvendes som et lægemiddel, og hvordan påvirker stoffets kemiske struktur og egenskaber dets farmakologiske virkning?"

Disse spørgsmål kan hjælpe dig med at fokusere din undersøgelse og give en dybere forståelse af acetylsalicylsyre i relation til både kemi og biologi. Husk at tage hensyn til opgavens omfang og din tidsramme, når du formulerer dit spørgsmål, så du kan nå at besvare det inden for de givne rammer.


Skriv et svar til: Undersøgelsesspørgmål til SRP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.